Dinsdag10 juni

11 juni 2025 - Lærdalsøyri, Noorwegen

Vandaag gaat het gebeuren 10 de van de maand,we winnen de Staatsloterij.

We fantaseren er op los wat gaan we doen met al die miljoenen vanavond weten we het zeker. En hierbij wil ik mijn trouwe volgers bedanken voor de leuke reacties. Ook neef Robert voor de fijne tips over het betalen van tol en de overnachting in Bergen.

Maar eerst maar eens deze mooie nieuwe droge dag. We hebben een vakantie tempo vandaag. Op ons gemak wandelen we naar het piepkleine dorpje. Hier zijn de houten huizen oud ongeveer 200 jaar. Het dorpje is hier al meer dan 6000 jaar. Er zit ook een zalm museum de visserij zijn de eerste verdiensten van dit dorp al eeuwen.

En er wonen ook nog mensen, de huizen hebben allemaal enkel glas wat zullen die moeten stoken in de winter om het warm te krijgen. In de hoofdstraat heeft pas brand gewoed. De spuit van de brandweer ligt er nog. Wel erg gevaarlijk met die houten huisjes. De winkeltjes zijn allemaal dicht door de brand. Er is een cameravrouw bezig het allemaal in beeld te brengen. Wie weet zijn we wel te zien in het Noorse journaal vandaag.

We doen meteen even de boodschappen voor het eten van vanavond. Theo wraps met hoe kan het ook anders zalm. En ik met avocado.

Het zonnetje komt een beetje door dus voor het eerst na lange tijd halen we de stoelen uit de camper. Heerlijk in een waterig zonnetje met een boek.

Na het avondeten wandelen we nog anderhalf uur langs de snelstromende rivier. Aan de overkant staan 2 huizen. We vragen ons af hoe kom je daar. Nou even later zien we een soort hijsbakkie, wat lijkt me dat leuk om te doen.

Het blijft hier zo lang licht om 1.00 uur is het nog licht dan gaat het wat schemeren. Om 4 uur is de zon alweer op. Heel vreemd maar wel heerlijk die lange avonden. Hoe noordelijker we komen hoe langer het licht zal zijn.

Woensdag 11 juni

Helaas hadden we gisteren niets gewonnen. Gewoon gelukkig in de liefde ipv in het spel.

We gaan weer op pad maar rijden eerst een stukje terug om in Borglund de oude staafkerk te bewonderen. Hij is gebouwd in 1150 helemaal van hout. Wat ziet het er nog goed uit. Daarnaast staat de beltoren en een nieuwere kerk. 

Dan rijden we weer terug langs de camping en moeten door de tunnel. Er staat al een behoorlijke file er worden werkzaamheden verricht in de tunnel. Dus maar 1 baan beschikbaar. Vooraan rijdt bij elke rit een auto met knipperlichten . Dan gaan allebei de telefoons af met een Noors alarm voor deze tunnel. Ik vond het niet echt rustig kan ik wel zeggen. De tunnel is 6,5 kilometer.

Meteen na de tunnel onze eerste ervaring met een pont . Theo had ons opgegeven om automatisch tol en pontjes te betalen maar het kenteken werd toch niet herkend. Kost ook niet veel maar toch maar even beter bestuderen. De overnachting in Bergen kunnen we niet achteraf betalen en wordt ons kwijtgescholden.

Na de pont weer meteen een tunnel in. In Kaupanger bekijken we ook de staafkerk maar die is lang niet zo mooi als de eerdere kerk. Om de kerk/ begraafplaats staat schrikdraad niet voor de geesten maar voor de beesten (herten).

Ik kan het landschap wel blijven beschrijven maar dat wordt ook saai. Eigenlijk rijd je constant in een ansichtkaart laat ik het zo maar omschrijven. Het blijft  zo overweldigend mooi. We komen bij een kleine gletsjer. Stoppen en wandelen een stukje om dichterbij te komen wat niet echt lukt. Er loopt nog een Nederlands echtpaar die vertellen dat er verderop een hele grote is. Terug bij de camper zoeken we het op, het is beetje een omweg maar wat maakt het uit. 

Rond 16.30 uur zijn we het rijden zo zat en vinden een camping aan het fjord. Morgen hoeven we maar een heel klein stukje naar de gletsjer. Als het klopt ik heb daar nog zo mijn twijfels over,we gaan het zien. 

Foto’s