Zondag 8 juni

9 juni 2025 - Evanger, Noorwegen

We beginnen de dag altijd met koffie en thee zetten in een thermoskan zo hebben we onderweg lekker een bakkie. Zo ook vandaag, na een poosje denk ik wat stinkt het hier stond de steel van de afwasborstel in de fik. Er was al een flinke vlam. Gelukkig gauw geblust maar de schrik zat er wel even in.

We zijn nu 3 weken onderweg raar dat dat altijd de vakantie periode was dat we weg waren. We hebben het idee dat we pas net begonnen zijn. We hebben al wel 3000 kilometer gereden.

Plan was naar odda te gaan en daar de hike te maken naar de gletsjer. Maar Theo heeft veel last van zijn knie door de hike van gisteren ( we worden echt een dagje ouder). Dus gaan we richting Bergen aan de kust. Het regent weer maar dat is niet erg als je rijdt. Heel veel tunnels dit traject met weer rotondes in een tunnel blijft apart. Landschap blijft ongelooflijk mooi maar gaat ook wennen. Tegen 2 uur rijden we een parkeerplaats in Bergen op voor campers. Niet gratis maar eigenlijk ook geen idee hoe dat zit. Er wordt bij binnenkomst een foto gemaakt van je kenteken.

We fietsen de stad in Google maps wijst de weg maar op een gegeven moment moeten we een soort snelweg op. Uiteindelijk komen we wel goed uit in de wijk Bryggen. Langs de haven met heel oude huisjes van hout. De huisjes stammen vanuit de middeleeuwen.We slenteren wat door de straatjes die heel smal zijn. Alle panden staan schots en scheef en hebben vrolijke kleuren. Dit staat op de wereld erfgoed lijst. Veel toeristen winkeltjes en kunst maar erg leuk. Ook een kerst winkel met een trap naar boven. De trap is zo scheef en ook de vloer boven is eng. Leuke stad Bergen. Er is een vismarkt maar er wordt ook  worst van walvis, rendier en elandvlees verkocht. Ze weten wel van prijzen hier. Theo heeft wel pech dat ik geen vis lust. We eten een pizza en gaan dan weer terug naar de camper. Alleen verdwalen we nu echt ik heb zo hekel aan Google maps. Uiteindelijk na een paar keer vragen vinden we gelukkig het bussie weer terug. Weer een dag met een gouden randje vandaag. En het was ook droog vanmiddag dat is ook wat waard.

Maandag 9 juni 

We rijden om 10 uur weg van de parkeerplaats in Bergen. Zijn snel de stad uit. Later beseffen we dat we niets hebben betaald hopelijk wordt dat geen boete.

We hebben een mooie route uitgezocht naar Laerdal aan het sogneford dit is het langste en diepste fjord van Noorwegen. Alleen het laatste stuk kan twee kanten op over de sneeuw route of met een tunnel van bijna 25 kilometer. We rijden door een kloof met aan beide kanten steile bergen en heel veel watervallen je wordt er stil van zoveel moois als dit land te bieden heeft. Zon en buien wisselen elkaar vandaag af.

Helaas hebben we de verkeerde afslag en hebben we de ellenlange tunnel ipv de route over de berg heen maken wij hem eronderdoor. Wat balen we daarvan. Draaien in de tunnel is geen optie en bijna 25 km is veel er komt geen einde aan. Ach wie weet waar het goed voor is. Het is erg druk op de weg erg veel campers. 

We vinden een aardige camping in Laerdal net op tijd want hij loopt aardig vol. Mede door Nederlanders die een groepsreis maken. Het is hier droog maar ook erg fris zo n 8 graden.

Camping ligt aan het fjord ik heb het water even gevoelt maar het is echt steenkoud. 

Van reisblog naar fotoboek
Laat een prachtig fotoboek afdrukken van je verhalen & foto's. Al vanaf € 21,95.
reisdrukker.nl

Foto’s

4 Reacties

  1. Henny en Walter:
    9 juni 2025
    Ik bewonder jullie reislust en avonturen.
    Ben benieuwd naar vervolgroute-verslag.
    Toi toi toi en Lieve groeten. 🥰🔆🍀🍀
  2. Cynthia:
    9 juni 2025
    Gaaf!
  3. Carla:
    9 juni 2025
    Prachtige stad inderdaad , Bergen.
    Leuke / mooie foto’s
  4. Hetty Kruithof:
    10 juni 2025
    Inderdaad heel bijzonder zo’n rotonde in de tunnel.
    Leuk verslag en mooie foto’s!! 👍