Dinsdag 1juli

3 juli 2025 - Kemijärvi, Finland

Het is zwaar bewolkt als we wakker worden dat had het weerbericht niet belooft. ( 6 graden) Zitten natuurlijk nog altijd boven de poolcirkel.

Boodschappen doen op de fiets ,is hier een Lidl en weer euro s om mee te betalen. Het is hier goedkoper dan in Noorwegen daar zijn we wel blij mee. Als we de winkel uitkomen zijn er wat blauwe plekken in de lucht en na de lunch wordt het helemaal blauw. Wat een mooi cadeautje op onze eerste dag als pensionado s. 

We fietsen naar de sportvelden daar kun je een 5 kilometer hike volgen. Mooie route die best nog wel stijgt en daalt. Halverwege staan er 3 houten hutjes 1 voor een houtvuur 1 met een composttoilet en 1 waar je zou kunnen slapen. En het ziet er allemaal top uit, zo netjes en schoon. Op deze route spelen ze ook een spel het heet Disc Golf. Ze gooien met een frisbee. Binnen een uur zijn we terug 5 kilometer is echt niet ver maar het was wel een mooie wandeling. Dan fietsen we een beetje in de rondte langs het strand. En wie lagen daar heerlijk in de zon een koppeltje rendieren. Het is 19 graden en ze liggen echt te pompen zo heet hebben ze het. We kunnen vrij dichtbij komen dat levert prachtige plaatjes op. Er staat ook een skispringschans die uitkomt in het water. Ik zou het niet durven mij te hoog.

We komen bij een soort action achtige winkel en moeten ruiten vloeistof hebben. Nu is het Fins bijna niet uit te spreken laat staan dat we kunnen lezen welke vloeistof we moeten hebben. Een vriendelijke man wil ons wel helpen. . We pakken een jerrycan blauwe vloeistof maar volgens de man is die voor de winter er staat op -54 graden. Zo koud is het hier dus in de winter. Hij is aan het mopperen op het weer tegen ons het is een slechte zomer geeft hij aan.

Met fietsen moet je hier zorgen dat je al gegeten hebt en mond dicht. Zeker als vegetariër, wat een muggen niet normaal. Wel weer een heerlijke dag, op de camping lekker met een luie stoel en een mooi boek . Went snel hoor altijd vakantie hebben.

Woensdag 2 juli

Ik had een slechte nacht voor het eerst was het warm om te slapen. Dat geeft niets maar de vele muggen dat is echt niet normaal. We hebben horren zeker maar als je die open doet om naar buiten te gaan komt er een heel leger binnen.  En nee ze zijn niet uitgenodigd. Zo verander ik langzaam in een aardbei. Theo vinden ze niet zo lekker, en heeft er dus niet zoveel last van. Nadeel van Lapland/ Finland.

We rijden vandaag maar 111 kilometer naar Juuma een klein plaatsje vlakbij de grens met Rusland. Dit ligt aan het Oulanka park. Hier wonen zelfs nog beren. We gaan daar de korte Beren route lopen die is 12 kilometer. De lange 80 kilometer dat is ons wat teveel. Wat moet ik dan denken aan mijn lieve vriendin die onlangs is overleden zij liep altijd de Beren loop in Nederland.

We zijn er om 13 uur ,camping in het bos aan het meer prachtige stek. Jammer dat het regent maar voor morgen zijn de voorspellingen beter dus gaan we de wandeling morgen doen.

We doen een spelletje en lezen wat. Zo komt de dag ook om. Een kleine wandeling als het droog is. Morgen moeten we ons echt insmeren tegen deze invasie van de muggen.

Donderdag 3 juli

hieperdepiep hoera Theo is 66 vandaag gefeliciteerd ouwe en nog heel veel mooie jaren samen.

We gaan op de fiets naar het startpunt van de kleine Beren route. De hike is 12 kilometer.

En we lopen deze route met in onze gedachten Marie-Anne, die altijd zo graag de Beren loop op Terschelling liep.❤️

Wat een prachtige mooie hike is het. We gaan over kolkende rivieren met 4 keer een hangbrug. Veel steile stukken hebben ze opgelost met trappen geen idee hoe veel treden we hebben gehad maar echt heel veel.

Beren hebben we niet gezien maar natuurlijk wel weer de rendieren die lopen hier echt overal. Een paar keer tijdens de hike kom je langs houten chalets waar je een vuurtje kan stoken. Er ligt hout genoeg en ook gereedschap om te klieven. De Finnen sjouwen van alles mee en roosteren een worstjes als lunch. Er ligt ook allerlei gereedschap om het vuur te rakelen en spiesen om eten aan te rijgen. Ook vindt je echt geen afval mensen pakken de lege verpakkingen gewoon weer in. Wat een super mooie dag weer. De enige smet erop zijn die enorme aantallen muggen. De locals lopen met een soort imkerhoedje op dat doen wij de volgende keer ook. 

Vanavond eten we ter ere van Theo zijn verjaardag een pizza bij de camping 

Foto’s

6 Reacties

  1. Carla:
    3 juli 2025
    Gefeliciteerd Theo met je verjaardag 🎂
    Prachtige wandeling die mooie plaatjes oplevert.
    Lekker weer , goed toeven , op de muggen na dan helaas.
  2. Karin Postma:
    3 juli 2025
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Theo en jij met je schatje Marjolein
    Laat de pizza jullie lekker smaken 🍕🥳
    Beter op worden gegeten door de muggen dan door de beren zal ik maar zeggen 🫣😅
  3. Henny en Walter:
    3 juli 2025
    Theo!!!
    Van Harte Gefeliciteerd met jouw verjaardag lieve Theo!!!
    Een bijzondere Noordelijke verjaardag.
    🥳🔆🥳🤗
  4. Loes Veelo vd Kuinder:
    3 juli 2025
    Gefeliciteerd nog met je verjaardag en Marjolein jij met je man. Wat een mooie foto’s weer wat is het daar mooi.
  5. Gee Kuen:
    3 juli 2025
    Wat heerlijk allemaal die natuur is echt prachtig en dat op je verjaardag Theo hier gelukkig beetje afgekoeld was bloedheet de afgelopen dagen niet mopperen gewoon genieten ik proost op je 66 verjaardag
  6. Edith:
    5 juli 2025
    Beter laat dan nooit, Nog van harte gefeliciteerd Theo met je verjaardag! 🎉🎊
    Wat een prachtige foto's. Wat fijn dat jullie
    Zo enorm genieten! Ik geniet op afstand een beetje met jullie mee. 😉