1 juni
2 juni 2025 - Rotterdam, Nederland
Vandaag begint de zomer de weergoden hebben dat qua temperatuur wel begrepen,maar de zon is ver te zoeken.
Gisteravond hoorden we steeds flarden muziek dus maar eens onderzoeken waar het vandaan komt. Bleek net na de haven aan het water een Free Festival. We nemen even de sfeer in ons op en die is zeker goed ook de wiet lucht komt je tegemoet. Maar wel heel gezellig.
We bezoeken het mooie aquarium van Kopenhagen. Het ligt vlak naast de camperplaats maar deze is best duur dus rijden we er met de camper heen, parkeren is gratis. Wat een mooie locatie aan de zee. Van binnen is het ook erg mooi en veel te zien. Bij het jungle gedeelte wanen we ons weer even in Suriname met de prachtige blauwe vlinders en een luiaard. Ook de tunnel waar de hamerhaai en roggen over je heen zwemmen is een mooie belevenis..
Na dit leuke uitstapje, lunchen we weer in de camper,en hup naar Zweden. Eerst een tunnel en dan een brug we hebben weer een zee overgestoken. Wel weer 138 euro armer.
En dan rijden we zomaar in het land van onze bolderburen in Almere. In het land van ikea en knäckebröd beginnen we ook met onze eigen gemaakte Zweedse taal echt hilarisch is het, vooral Theo spreekt het erg goed.
We tanken het bussie vol en schrikken enorm van het bedrag dat wordt afgeschreven 187 euro. We kijken elkaar aan en denken beide we gaan naar huis. Maar dan wordt het duidelijk het is tijdelijk bij een zelftank zodat deze zeker weet dat het saldo voldoende is puff wat een schrik. Diesel kost hier maar1,45 euro. We gaan dus weer vrolijk verder,op naar Göteborg.
Het landschap wordt meer heuvelachtig en heel veel naaldbomen. Later meer bergachtig. Het is hier veel drukker dan in Denemarken. Goed uitkijken ook veel gaten in de weg. En dan het wordt donker waarna stortbuien los breken. Flink omweer met bliksem ook. We rijden nog maar 50 op de snelweg. Ik heb echt het idee van Valencia afgelopen jaar. We rijden alsof de weg een rivier is bizar weer is dit.
We vinden een camping in Göteborg maar lang zullen we hier niet staan veel te duur. Maar in dit noodweer is het even niet anders. Het is echt stapelen met campers echt druk ook. Denk dat veel mensen denken we rijden liever niet in dit noodweer. Ook vrij staan is lastig aangezien het zo vreselijk nat is. Het blijft ook maar regenen dat vind ik wel een nadeel van Scandinavië.
Maar ach we vermaken ons wel met ons kaartspelletje en een boek( inmiddels 3 uit). De rest van de middag brengen we binnen door.
Maandag 2. Juni
We worden pas om 9.30 uur wakker. En hebben een dilemma gaan we Göteborg bekijken of rijden we verder. Omdat deze camping best duur is 40 euro per nacht. Maar dan heb je wel een gratis afwasmachine.
We besluiten om verder te rijden richting bastnas, wat hoog op mijn lijstje staat om te gaan zien . Het is 280 kilometer waarvan het merendeel snelweg dus goed te doen. Wat genieten we van deze roadtrip. Het landschap is zo mooi. Bergen, groen, meren,glooiende groene en gele weiden. De bruinrode Zweedse huizen kortom echt genieten. Onderweg nog even broodjes gehaald bij een soort maxis. Even voor de grens met Noorwegen wordt het binnenweg en al gauw zijn we dan in Noorwegen. O jee vonden we Zweden al mooi nu is nog veel mooier. De weg lijkt een achtbaan omhoog en omlaag met veel bochten. Na elke bocht roepen we wat is het mooi. Heel veel naaldbomen en meren het is gewoon moeilijk om te beschrijven.
Dan gaan we weer terug zweden in om naar het autokerkhof te gaan. Het laatste stuk rijden we op een onverharde weg. Het is hier zo mooi. Dan midden in het bos doemt het kerkhof op. Net na de eerste wereldoorlog was er veel vraag naar auto onderdelen. Twee broers zijn midden in het bos een sloperij begonnen. Vooral de Noren hadden veel belangstelling voor de autos. Tot begin 70 er jaren deden ze goede zaken. Daarna stortte de markt in. 1 broer is nog lang blijven wonen.
Het kerkhof is gewoon gebleven de natuur neemt het over. Mos planten en zelfs bomen groeien door de auto s. Het is net een filmset hoe ziet het er uit na de bom. Nou zo. We lopen een uur tussen de wrakken het is zo mooie plek midden in het bos wat genieten we ervan. Zoveel foto s gemaakt, ik denk dat daar nog wel eens een schilderij aan zit te komen.
Als we terug rijden vinden we een mooie plek waar we kunnen overnachten. Wat een cadeautje weer deze dag.


Ik kijk uit naar de volgende aflevering.
🤗🥰🤗