19 mei

20 mei 2025 - Laboe, Duitsland

O wat hebben we heerlijk geslapen. Het bed is heel ruim wel 2 meter breed. We hebben er een topper op gelegd. Ja en dan wakker worden op deze mooie plek van de vogels en de vele grote schepen die voorbij varen.

Veel vrachtboten en enorme cruiseschepen. Hier en daar een supper wat ik heel moedig vindt tussen die reuzen. Aan boord al de AliExpress pakketjes en daartussenin de cocaine? Zelfs een onderzeeboot komt voorbij.Meteen hebben we allerlei associaties dat de russen eraan komen. Alhoewel hij voert een Duitse vlag. Hij meert aan in een haven die is omsloten met hekken. Omdat we een verrekijker hebben kunnen we het allemaal goed volgen. Er staan legervoertuigen en ze bevoorraden de duikboot met het lijken wel torpedo s. Spannende ontwikkelingen zo vanaf de camping.

We ontbijten aan de waterkant met de voorbijvarende boten wat wil een mens nog meer.

Op de fiets naar Kiel 14 kilometer dus goed te doen. Een pad langs het water prachtig maar met heel veel obstakels overal hekken en kun je niet verder.  We moeten zelfs een stukje lopen over het strand.Uiteindelijk komen we toch wel in Kiel aan. 

We vragen de weg naar de oude stad aan meerdere mensen. Maar alle reageren dat ze het niet weten. We besluiten de weg te volgen naar het station daar is vast een oud gedeelte van de stad bij. Daar is ook de haven maar echt een mooie binnenstad vinden we niet. Veel oostblokflats of nieuwe flats en dat is het dan wèl. 

Terug weg zetten we de navigatie maar aan voor een betere weg en dat lukt wonderwel.

Het is inmiddels heerlijk weer en we nestelen ons bij de camper aan het water met wat nootjes( Ronald & Cynthia bedankt) en een drankje goed boek erbij. Ons hoor je niet klagen.

We hebben een soort oventje gekocht die gewoon op de gaspit werkt. Heerlijk gekookt erin en ik zet het hele geval op de nieuwe onderzetters. Stinken dat dat gaat de onderzetters zit helemaal gesmolten in de pan/ schaal. Theo is zoet om het er weer af te halen. Morgen schuurpapier scoren. Anders kunnen we onze broodjes ook niet bakken.

Dinsdag 20 mei

We gaan weer rijden de plek hier is super maar veel te duur want ja we moeten het ook maar doen van ons pensioen 😃.

We rijden niet ver ongeveer 68 kilometer. Een kleine plaats Dannenwerk vlakbij Schleswig. We vinden een heel leuk plekje bij een paardenboer in het weiland. Een soort Klaas en Joke. Als we aankomen worden we heel hartelijk ontvangen door Andrea. We mogen een plek uitzoeken maar verder komt het allemaal later wel want ze staat een hond te trimmen. Hoe toevallig ik als paardenmeisje die ook hondentrimster is geweest. Veel raakvlakken dus. Er zijn geen voorzieningen alleen een toilet. Geeft niets we hoeven geen stroom want we hebben een zonnepaneel. Ook een douche aan boord dus helemaal prima. Kost 10 euro per nacht.

We fietsen naar Schleswig ongeveer 7 kilometer bergje af ( maar terug bergie op!!).

Een oud slaperig stadje met veel kasseien wat zo rottig fietst. Oude huisjes rondom de kerk net als veel Friese dorpjes. Tussen de huisjes door een heel smal paadje ( fiets zat bijna knel). Maar dan kom je aan het water waar het vol hangt met visnetten en kleine vissersboten het ziet er uit alsof de tijd heeft stilgestaan.

Er is hier een museum over de Vikingen die hier ook zijn geweest. We hebben daar niet zo zin in omdat het zo heerlijk weer is vandaag

Morgen rijden we weer verder richting Denemarken.

Foto’s

3 Reacties

  1. Henny en Walter:
    20 mei 2025
    Wat leuk om jullie reis en avonturen hier te volgen. Grote glimlach tijdens het lezen.
    Geniet saampjes 🤗🥰🍀🍀
  2. Karin Postma:
    20 mei 2025
    Wens jullie een mooie reis en ben benieuwd waar jullie terecht komen 🙏
    Geniet ervan 😘
  3. Christina:
    20 mei 2025
    Jullie genieten, maar ik geniet lekker mee 😉😊