Zaterdag 24 februari

26 februari 2024 - Paramaribo, Suriname

O wat hebben we heerlijk geslapen vannacht zonder het gepiep en gekraak. En lekker koel met de airco aan. Maar wat missen we de mooie plek in de jungle. Het is in Paramaribo veel warmer en benauwder als in het binnenland.

We gaan met een taxi de stad in om te pinnen maar bij het hotel was hij leeg. In het tweede hotel ook. De receptie vertelde dat hij vanochtend de hele stad is door geweest en er alleen nog geld was bij de bank naast de kathedraal. Wij lopen er heen daar stond een rij van wel 30 mensen. Er was nog een cash point daar kan je max 2000 srd pinnen, dat hebben we dus maar gedaan. Pinnen is hier wel een gedoe. Gisteren lazen we in de krant dat er deze week een inflatie is van 29 procent. De mensen hebben het hier moeilijk.

We zijn het al gauw zat in de stad en besluiten lekker naar huis te gaan en in het zwembad te gaan liggen we moeten weer echt wennen aan de hitte van de stad.

Arjan belde ons dinsdag gaan we naar Brownsberg met hem. Een natuurpark met vele watervallen. Hopelijk zijn de pin automaten dan weer gevuld.

Eigenlijk wilden we vanavond uit eten, maar hadden wat last van de warmte. Van onze bovenburen mochten we de fietsen lenen dus hebben we wat gehaald bij een Chinees en dat heeft heerlijk gesmaakt. Het is goedkoper dan zelf koken hier .

Alle supermarkten en bijna alle restaurants zijn in handen van chinezen.

Zondag 24 februari

Vandaag ondernemen we weinig, we krijgen een verdrietig bericht uit Nederland. Mijn lieve oom Roelf is overleden.

We lezen wat en koelen lekker af in het zwembad echt een luie zondag dus.

We hebben ook een leuk contact met onze bovenburen. Zij blijven 6 weken in Suriname.

Maken een praatje met de buurman aan de andere kant. Hij klaagt over de gasflessen die zo duur zijn hij is ook met pensioen. Dan komen we erachter dat er rellen zijn geweest toen wij in de jungle zaten. Begrijpelijk ook als alles dubbel zo duur is geworden maar de lonen nog steeds even laag zijn.

Er is echt heel veel armoede hier. Onze bovenbuurman vertelde dat als zij komen te overlijden ze al hun geld en bezit nalaten aan de armste wijken hier. Zelf hebben ze geen kinderen of familie die het geld kunnen gebruiken wat een mooi gebaar.

Voor het eerst heb ik gebruik gemaakt van de gym. Vindt het zelf heel stoer bij deze hoge temperaturen.

Maandag 25 februari.

Vroeg op en op naar de stad met de taxi. Ook deze chauffeur zit te mopperen op de regering. Mensen verdienen echt zo weinig maar het levensonderhoud is echt duur. Gemiddeld salaris is 90 euro per maand. De boodschappen zijn hier net zo duur als in Nederland ( soms nog duurder).  Mensen kunnen gewoon niet rond komen.

Gelukkig zijn de pinautomaten weer gevuld. We kopen twee hangmatten voor in Nederland , kunnen we daar ook lekker hangmatteren.

We lunchen in de waag leuk restaurant in het oude waaggebouw. De ober vraagt of we ook eens in de avond komen dan staat hij in de keuken. We stellen vrijdag voor, nou dat lukt niet dan is er live muziek en of we dan willen komen. Dat lijkt ons wel leuk en we kopen kaarten. Blijkt dat Replay komt optreden een band uit Rotterdam hoe gek is dat

Als we terug thuis zijn ff kijken of de hangmat opgehangen kan worden. Oeps hek uit de rail, met wat hang en vliegwerk krijgen we hem weer goed pffff. Bewaren hem wel voor thuis.

Dan lekker zwemmen om af te koelen zo heerlijk dat we die hebben

Jouw reactie