17 en 18 februari

18 februari 2024 - Paramaribo, Suriname

We zijn vroeg op en zitten om 8.30uur op de fiets richting Leonsberg. Dat ligt boven Paramaribo waar de Atlantische Oceaan en de Surinamerivier en Commewijne rivier elkaar tegen komen. Ongeveer 12 kilometer fietsen. Met een bootje over naar de overkant daar ligt Fort Nieuw Amsterdam. Hier is een openluchtmuseum maar daar hadden we geen zin in. We fietsen nog 10 kilometer verder door Alkmaar en bij Mariënburg nemen we weer een bootje naar Frederiksdorp.

Een voormalige plantage wat nu een prachtig resort is. Voor 5 euro mag je erin en krijg je ook een rondleiding. Verder mag je gebruik maken van het zwembad. We zwemmen kletsen veel met de locals en doen de interessante rondleiding. De jongen weet er veel van en vertelt veel van het zwarte verleden uit onze geschiedenis.

Tegen 15.30 vertrekken we weer naar Paramaribo. Nu met een lange boottocht zonder de 10 kilometer over Alkmaar.

Onderweg zien we nog een dolfijn 🐬 wat een cadeau. Dan weer 12 kilometer terug naar huis, wat zijn we moe en wat hebben we genoten van deze heerlijke dag.

Tip ga je ook naar Suriname? Vergeet muggen olie niet!!

Zondag 18 februari

Vandaag op de fiets naar een vlooienmarkt daarna een bloemenmarkt . Vooral de laatste vonden we erg leuk. Kleine kraampjes onder hoge bomen. En overal maak je weer een praatje. Jammer dat je geen planten en stekjes mee mag nemen.

Daarna het museum van fort Zeelandia bekeken. Deze gebouwen zijn opgetrokken uit baksteen uit Nederland zoals alle stenen huizen hier . De stenen waren de ballast in de schepen. De huizen in Suriname zijn van hout. De klei van hier zijn niet geschikt om bakstenen van te maken. Hier komt dus ook de uitdrukking vandaan steenrijk zijn .

Het bed op de foto is het bed van koningin Wilhelmina.

Theo komt een oud teamgenoot tegen van voetbal gek hoor zo ver van huis.

We lunchen weer heerlijk bij zus en zo. Dan moeten de fietsen weer terug naar de verhuurder we gaan ze missen.

Teruglopende belanden we weer op ons nu al vaste terras aan de waterkant. Je zit er heerlijk en ze draaien leuke muziek. Ook nu weer gesprekken met mensen. Zo nu ook weer een vrouw met een papagaai. En een stel uit Nederland die hier overwinteren met hond en al.

We vinden een taxi dat scheelt een hoop lopen in de hitte . Thuis weer heerlijk af koelen in het zwembad. Straks de tas inpakken voor morgen de 4 daagse jungle tocht. Mogelijk is het dan hier wat dagen stil.

1. Gee:
    18 februari 2024
    Geniet van je verhaal morgen spannend 4 dagen jungle genieten hier snert weer 🥰
  2. Bianca:
    19 februari 2024
    Wat gaaf!! Dat groene gebouw, kerk? Nu de jungle in.. vergeet je muggen spul niet!!! Beetje bang voor malaria. Veel liefs zorg goed voor jullie zelf!!!
  3. Marjolein:
    19 februari 2024
    Denk dat het een moskee was. Er is weinig malaria in Suriname meer bij Frans Guyana in de buurt. Maar ik smeer wel hoor anders ben je 1 rode aardbei met bulten.
  4. Bianca:
    19 februari 2024
    Dank je wel. Ben ik ook weer gerust... 🥰😂. Warm en vochtig.. vinden ze heerlijk. Fijne tijd met de feenstraatjes in de jungle. Zo stoer.
  5. Edith:
    20 februari 2024
    Wat is het weer genieten van alle verhalen!
    Je verjaardag vieren in de jungle, hoe gaaf is dat! Wat een bijzonder cadeau!
    Zorg goed voor jullie zelf! Vooral goed insmeren! Alvast van harte gefeliciteerd! 🥳🎉

Jouw reactie