15 en 16 februari

16 februari 2024 - Paramaribo, Suriname

We gaan vroeg op pad en fietsen nu een kortere route naar Waterkant. Daar liggen de lange boten die je naar de overkant varen met fiets en al. De rivier is bruin door het slik/modder. Middenin ligt een scheepswrak van de Goslar. Een duits vrachtschip wat in 1942 zonder toestemming aan kwam varen. De hele bemanning werd gevangen genomen. De kapitein gaf aan terug te moeten voor papieren. Hij heeft de boot toen laten zinken en het ligt er nog steeds zo bij.

Aan de overkant ligt het Commewijne district. Duidelijk meer platte land. De huizen hebben veel minder hekken en tralies dan in Paramaribo.

We fietsen 10 kilometer en komen aan bij Peperpot. Een voormalige koffie en cacao plantage, nu een prachtig natuurgebied. Het enige wat nog over is uit die tijd is het mooi gerestaureerde huis en de koffie branderij.

Bij de ingang is een kleine tentoonstelling over die tijd toen het nog dienst deed als plantage .

In totaal zijn er 12 miljoen mensen uit Afrika gehaald stond er . Bizar gegeven.

Wij voelen ons er absoluut niet prettig bij. Wat is dit toch een vreselijke geschiedenis. Het voelt voor ons of wij er schuld aan hebben en of we hier wel mogen zijn?

Je kan met de fiets de jungle in wat een prachtige natuur, het is echt helemaal dicht begroeid. We zien heel veel aapjes die door de bomen slingeren en zich niets aantrekken van ons. Ook veel gifgroene hagedissen die pijlsnel voor je wegschieten. En een Agoeti dat is een soort knaagdier.

Aan het einde van het pad langs de Surinamerivier ligt Peperpot hotel restaurant boutique. Wat een schitterende plek. Bovenop de veranda met mooi uitzicht lunchen we en zien de mooiste vogels vliegen waaronder enorme roofvogels ( zeearend?)

En wat een kakafonie van geluiden van al die dieren.

Het pad terug hopen we nog een luiaard te zien maar helaas.

Terug in Paramaribo komen we mensen tegen die we eerder hebben gesproken. Gezellig hoor dat iedereen je gedag zegt en een praatje wil maken.

Als we thuis zijn weer heerlijk af koelen in het zwembad zo fijn is dat  we voelen ons hier al aardig thuis in het mooie Suriname.

Vrijdag 16 februari

We hebben echt uitgeslapen worden pas om 9.00 uur wakker. Plan was naar Frederiksdorp te gaan maar door de late opstart wijzigingen we de plannen.

Eerst weer naar de bank voor het pasje en ja hoor die lag al klaar en meteen weer geactiveerd.

Dan op zoek naar Su4you om een vierdaagse jungle tocht te boeken met een bootje. Na wat omzwervingen gevonden. Veel wegen zijn eenrichtingsverkeer dat maakt het lastig.

Het is even puzzelen maar het is gelukt maandag gaan we de jungle in hoe leuk is dat

Dan nemen we een kijkje in de prachtige houten kathedraal maar ik word er al snel uitgestuurd te bloot gekleed nog wel even een foto kunnen maken.

Het is vandaag lekker weer 32 graden maar niet zo vochtig en een lekker briesje erbij.

Nog door de cultuur tuin gefietst om een luiaard te spotten maar alleen maar een dode kaaiman gezien.

Wasje gedraaid en natuurlijk even heerlijk af te koelen in het zwembad. Wat een heerlijk leven hebben we hier toch

1. Bianca:
    16 februari 2024
    Het ziet er prachtig uit. En fijn dat jullie opgeknapt zijn om zo te kunnen genieten. En idd... het schuldig voelen over een erfenis die je nooit hebt gewild. Nu straks de jungle in... neem anti muggen spray mee. 😉
  2. Cynthia:
    16 februari 2024
    Jullie raken al aardig thuis daar.
    En wat bijzonder om zo ver erg Nederlands te lezen!
  3. Marjolein:
    16 februari 2024
    Ja precies Bianca een erfenis die we niet hadden willen hebben.
  4. Carla:
    17 februari 2024
    Heerlijk Marjolein en Theo.
    Karen heeft ooit in Suriname stage gelopen, een mooie ervaring.
    Geniet van jullie jungle tocht, ben benieuwd naar de ervaring.
  5. Wilma Velzen:
    17 februari 2024
    Fijn dat jullie het meer en meer naar jullie zin krijgen. Ben zoooo benieuwd naar de jungletocht die jullie gaan maken.

Jouw reactie