15 april

15 april 2023 - Moulay Bousselham, Marokko

Allereerst bedankt voor jullie leuke berichten dat is super leuk om te lezen.

Ook vandaag weer een bijzondere dag in Marokko. Vanaf de camping zijn we nog even naar de grootte d Hercules gelopen maar helaas ze waren gesloten. Wel een prachtig uitzicht op de Atlantische Oceaan. Verder gereden naar het dorpje Asilha en door de oude medina gewandeld. Veel hele smalle straatjes met witte huizen en blauwe deuren. Er was zelfs een terrasje open ( is namelijk Ramadan)ze serveren muntthee en jus d'orange. Daarna rijden we verder naar Larache waar een grote supermarkt is om even boodschappen te doen. We komen al zoekende dwars door de stad. De school komt net uit met wel honderd kinderen. Dan wordt het minder leuk ze geven harde tikken tegen de camper aan. We dachten eerst dat ze stenen gooiden . Als ik doe alsof ik fotos maak van ze , nemen ze wat afstand. Toch wel geschrokken ervan gaan we deze stad maar niet bekijken. Wel vinden we de Marjane supermarkt die heel groot is. Daar eten we meteen een broodje en wordt er op de camper geklopt. Het is een ouder man die 50 jaar heeft gewerkt bij Unilever en daar pindakaas maakte. Nu met pensioen en weer terug in Marokko. Hij heeft veel te vertellen wat een leuke ontmoeting. Hij wil ons uitnodigen voor thee maar ja ramadan.

We rijden verder naar Moulay Bousselham. Alleen is de camping die er was gesloten. Theo kijkt of we er toch niet kunnen staan en komt een Duitse dame tegen die we al op de boot hadden gezien. Zij schrijft reisboeken over Marokko Edith Kohlbach. Ze praat met wat locals en zegt dat ze een plek heeft voor ons. We volgen haar auto, dan komt er een man op de fiets Kbir,die wijst de weg verder. Weer hele smalle straatjes met ook nog koeien erin rondlopend. We komen terecht in een tuin en mogen gebruik maken van douch toilet en stroom zo lief.

De vrouw komt aan met thee voor ons. Kbir spreekt goed Frans spaans en wat Engels. Wat een toeval dat deze man getrouwd is geweest met een Française die is helaas overleden. Zij hadden een hotel die de Duitse schrijfster had aanbevolen in haar boek. Hotel is gesloten Kbir opnieuw getrouwd en wil een kleine camping beginnen. Het is nog niet legaal maar Edith gaat hem vermelden in haar nieuwe gids. Wij kopen van haar de laatste gids. Kbir is ornitholoog en weet veel van de vogels. Morgen wil hij ons meenemen om met zijn boot vogels te spotten.

We fietsen nog even in het dorp maar is behoorlijk uitgestorven was door Ramadan

Savonds komt hij nog even langs want er zit een steenuil op zijn huis.

Km stand 2843.

1. Arthur:
    15 april 2023
    Geweldig, mooie verhalen.
  2. Wilma Velzen:
    15 april 2023
    Dat maakt een reis extra boeiend: bijzondere ontmoetingen, zoals jullie nu ook hadden.
    Heerlijk zo mee te reizen met jullie en alles te lezen op ons terras in Dahab.
  3. Bianca:
    16 april 2023
    Ik ben zo benieuwd hoe jullie het suikerfeest gaan meemaken...volgens mij wordt dat ook een warm bad waarin jullie gaan terecht komen..
  4. Marcel Calis:
    16 april 2023
    Weer een prachtig verhaal. Ik zou er bij terugkomst(MAAR DAAR WIL JE NU TOCH ZEKER NIET AAN DENKEN) een boek van laten uitgeven. Leest heel erg prettig en je leert de mensen daar nu eens van een andere kant kennen. De vermelde plaatsen kunnen een reisdoel voor anderen worden.
  5. Jan en marlies:
    16 april 2023
    Wat leuk die bijzondere ontmoetingen. Die maken je reis echt uniek. Goede reis en heel veel plezier samen.