17 en 18 april

18 april 2023 - Mohammedia, Marokko

Overdag zo tegen de 40 graden. Gelukkig koelt het in de avond en nacht lekker af. We slapen nog steeds onder een dekbed. Achter ons staan een Duits echtpaar. Zij zijn ook voor het eerst in Marokko en rijden al twee maanden in de rondte hier. Zij hebben gisteren een taxi genomen naar Meknes . Ze vragen of we een lift willen ze moeten toch richting Meknes. Daar maken we dankbaar gebruik van super toll. Ze zetten ons af aan de rand van de stad vanaf daar nemen we een blauwe taxi naar de medina kost 1 euro. De grote taxis zijn grijs en rijden buiten de stad.

We lopen door de overvolle en warme straatjes van de medina. Er is van alles te koop. Kleding, schoenen en later ook etenswaren. We kopen groenten voor de avond, is spotgoedkoop.van de vlees en kip kramen wordt ik echt misselijk van de stank. Ze snijden het vlees van de karkassen en niks geen koeling allemaal in de hitte. De kippen zitten in kleine hokjes en worden ter plekke gedood en geplukt eet smakelijk.

Op de baksels en koekjes wemelt het van de bijen ziet er zo niet aantrekkelijk uit.

De specerijen daar in tegen zijn prachtig uitgestald erg kleurrijk. Wat ons opvalt is dat ze zich hier helemaal niet opdringen om wat te kopen dat is erg fijn.

We drinken en eten wat op een balkon eten was niet zo lekker.

Daarna bezoeken we een mausoleum van koning Idris. Prachtig gebouw met veel regelen houtsnijwerk.  Het paleis wordt gerestaureerd evenals de muur om de stad.

Dan terug naar de camping met een ruime personen auto. Je betaalt gezamenlijk en kost 1,10 euro per persoon. Ook hier weer een Marokkaan die in Zürich woont en gaat bellen met zijn vrouw zodat we even gedag kunnen zeggen.. We betalen de zelfde prijs als de locals

Ik heb veel last van allergie door het stuifmeel van de olijven is alles geel.

Dinsdag 18 april

Tegen 10 uur vertrekken we van de camping  We nemen nog een liter olijfolie mee,die hij zelf perst, benieuwd hoe het smaakt. We gaan weer richting kust vlakbij Casablanca. Het is ongeveer 260 kilometer. Eerst een klein stukje tol daarna weer Binnenweg.

De grote super bij Meknes kunnen we niet vinden we hebben niet veel meer in huis.

We rijden door een hevel/bergachtige gebied. Gele vlakken van het graan terrakleur van de aarde en groene vlakken een lappendeken van kleuren. Dwars door kleine dorpjes waar de tijd lijkt stil te staan. Wij kijken wel Alexander en Maxima ze zwaaien steeds naar ons . Het is hooitijd en we zien veel hoogopgestapelde wagens met hooi.

We stoppen bij wat stalletjes voor wat fruit en groenten. De mango zijn zo lekker zo krijg je ze bij ons niet. En goedkoop.

Dan wordt de weg slechter en smaller en duiken we serieuze bergen in. Compleet met haarspeldbochten, diepte en zo mooi. Al met al rijden we 6 uur over 260 kilometer.

We gaan naar camping Oceaan Bleu in Mohamedina maar kunnen het niet vinden is best een grote stad . Als we voor het stoplicht staan vragen we aan een man in de auto naast ons of hij de weg weet . Even is er wat verwarring over de naam. Maar hij weet het en gebaart dat we hem moeten volgen. Het is nog best een eind weg. De man zet zijn alarmlichten aan en we volgen hem. Hij brengt ons helemaal naar de camping zo lief.

We worden echt verliefd op dit mooie en gastvrije land .

De camping ligt pal aan de oceaan. Een ruige Zee met metershoge golven en rotskust.

De temperatuur is hier veel lager zo rond de 24 graden echt heerlijk.

Kilometer stand 3243.

1. Alex:
    18 april 2023
    40 graden...das pittig.. we komen hier amper aan de 16.
    Maar alles hangt natuurlijk af vh klimaat...bij een droge warmte kan 40 goed te doen zijn...
  2. Kamilla:
    18 april 2023
    Prachtige foto’s weer 😍. Hopelijk gaat het gauw beter met je allergie. Fijn dat jullie nu op een plek zijn waar het koeler is, geniet ervan!
  3. Carla:
    19 april 2023
    Mooie foto’s, en wat een gastvrije mensen , geniet lekker , zowel van de hitte als de koelte 🥵🥶😘
  4. Bianca:
    20 april 2023
    Onder mn kleedje.. eigenlijk moet de kachel aan.. lees ik jullie avonturen.. morgen ga ik een atlas pakken en jullie route op de kaart bekijken!