10 tm 12 juni

12 juni 2023 - Ferreira de Aves, Portugal

We slapen lekker uit, ontbijt in de zon. Het is dan ook heerlijk weer vandaag,rond de 23 graden. We hebben gezellige buren, we kletsen heel wat af en ondertussen wordt de was weer schoon.

Rond 13.30 fietsen we naar Sitio. Hier eindigt de kabelbaan (als hij zou werken). Het is een klein mooi dorpje. Voor de kerk staat een mooie auto met bruidspaar. Ook van binnen is het kerkje prachtig.

We lopen naar beneden langs de rotsen die een heel eind overhangen, naar de vuurtoren en fort. Het is nu een klein museum met alles over surfen op de hoogste golven ter wereld die hier voorkomen. Ook is daar via een filmpje uitleg over hoe de golven hier ontstaan, leuk om te zien.

Daar raken we ook in gesprek met een Canadees echtpaar. Die we later weer tegen komen als we wat willen eten. De man vraagt of we het goed vinden als zij bij ons komen zitten. Prima hoor, dat was heel gezellig en we hebben veel gepraat.

Eigenlijk was de man een hongaar . Met zijn ouders in 1956 gevlucht. Vader was een van de initiatiefnemers van de revolutie. Ze zijn net op tijd vertrokken via Oostenrijk naar Canada. Een half uur later stond de politie voor hun deur en zouden ze worden geëxecuteerd worden. Bijzondere ontmoeting, ze gaan wel veel naar Europa op vakantie.

Zondag 11 juni

We waren in tweestrijd door rijden of een dagje strand. Om 8.30 worden we wakker van de regen. Toen was de keuze snel gemaakt door rijden.

Van onze buren kregen we de tip camping quinta chava grande in Casfreires. We rijden weer binnen weg. Het eerste stuk was wat saai. Maar naar mate we verder landinwaarts komen wordt het mooier en mooier, en groen.

Het landschap veranderd langzamerhand in een bergachtig gebied bos en hele grote rotsblokken. Soms ook gestapeld ( werk van Obelix?). Dan zien we ook borden met hunne bedden erop, die zijn hier dus ook.

Dan komen we op een weggetje daar passen we toch niet door? Smal en verlaten dorpjes met uitstekende balkons. Wat als er een tegenliggers komen????

Gelukkig bereiken we heelhuids de camping. De eigenaresse spreekt goed Nederlands. Geleerd van alle Nederlandse gasten.

Wat een prachtige plek, heel groen met veel fruit bomen. Hele ruime douches wc en zwembad tennisbaan.

Jammer dat ze morgen regen voorspellen. Je kan hier heel goed wandelen er zijn vele routes. We wachten af.

Maandag 12 juni

Als we wakker worden is de lucht blauw met wat kleine wolken. Dat betekent dat we blijven. Hier koelt het snachts erg af heerlijk.

Na het ontbijt vragen we om een route. Er zijn er velen lang,kort,bos,dorp. We beginnen met een combinatie van dorp en bos en 5,1 kilometer. Het is hier echt super als je van wandelen houdt. Wel steigen en dalen. Wat is het hier mooi. Er is een stuk bos met alleen brem wel 3 meter hoog. Helaas al uitgebloeid,wat zal dat mooi zijn als het bloeit. Dwars door heel oude gehuchten al dan niet verlaten. We zien ook een vos bijzonder op klaarlichte dag.

Dan een heel hard gezoem bleek een aantal bijenkasten, met meer vluchten dan bij Schiphol.

Terug op de camping lekker afkoelen in het mooie grote zwembad.

Tegen de avond zien we een slang op de camping. Een ladder slang (ongevaarlijk),hij verdwijnt in een muizenhol.

Tegen 18,00 uur komt dan toch de regen maar na wat gespetter is het ook weer over. Misschien blijven we morgen nog wel hier de wandeling smaakte naar meer

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gee:
    12 juni 2023
    Heerlijk marjolein hier ook fantastisch weer gisteren heerlijk gevaren met de vrienden club. Vandaag met Jamie in de grote sloep met haar tante en afgesloten met BBQ elke dag feestje. Gaat nu opschieten voor jullie