6 tm 9 juni

9 juni 2023 - Nazaré, Portugal

Dinsdag 6 juni

Vandaag was het de hele dag zwaarbewolkt maar echt niet koud gewoon nog in de korte broek. We fietsen naar het andere uitsteekpunt  in de zee. Dit is het zuidwestelijke punt van Europa.

Er staan nog muren van een oud fort. Kost 3 euro om er in te mogen. Wij dachten dat het nog intact was. Maar nee ook met een aardbeving verwoest in 1750. We lopen de ronde die is aangelegd op de hoge kliffen met mooie vergezichten over de oceaan.

Dan is het alweer tijd om Theo zijn fiets op te halen. De fiets staat al te wachten hopelijk nu de derde en laatste keer goed. De man van de winkel is erg aardig en spreekt goed Engels. We vertellen waar we morgen heen gaan. Hij wil ons daar morgen wel mee uit eten nemen een goed restaurant met veel vlees. Helaas dat eet ik niet dus dat feestje gaat niet door . Terug naar de camping begint de regen al. Voorspelling voor morgen is ook regen, dus dan maar verder rijden.

Woensdag 7 juni

Vandaag beginnen we echt aan de route naar boven, terug naar de lage landen.

We stoppen bij het plaatsje Cascais net boven Lissabon. Hier ook weer een Orbitur camping. Vol met pijnbomen in de vreemdste bochten gegroeid.

Morgen willen we Sintra bezoeken, daarvoor is het vandaag te laat. We boeken al wel kaarten voor het paleis de pena om 13 uur.

We moeten er naar toe met twee bussen. In de avond lopen we door het beschermde duingebied naar de kust. Prachtige wandeling.

Km stand 7350

Donderdag 8 juni

We nemen de bus van 9.30 uur naar het dorp. Daar moeten we overstappen naar de bus die naar Sintra rijd . We stappen uit bij het station maar nergens een halte van bus 1623. We vragen het aan een aantal mensen en uiteindelijk moesten we naar een busstation. Daar hebben we meer dan een uur zitten wachten  maar oke na een wilde rit, deze chauffeur spoorde echt niet. Zijn we toch heelhuids aangekomen in Sintra.

Zoeken zoeken naar bordjes Palacio de pena. Niet te vinden. Dan komt er een email dat we niet naar het paleis kunnen want ze staken. Geld wordt terug gestort. Helaas pindakaas.

Maar we willen toch het paleis wel zien van de buitenkant. Inmiddels zijn we wel in het oude centrum aangekomen. Daarvan dan nog 80 minuten lopen naar het paleis. We vragen nog even wat een tuktuk kost die hier veel rijden. Dat is 75 euro per uur. Ach we lopen wel . Nou dat hebben we geweten. Het pad gaat alleen maar steil omhoog of met veel ongelijke traptreden. Bleek het gewoon een trail te zijn. Maar we lopen klimmen stug door. Dan gaat het ook nog regenen ( was code geel zoveel regen).  Eindelijk boven zijn we doorweekt,moe, en geen kasteel te zien. Die ligt in de wolken. Wel is er een fort met museum daar hebben we zo geen zin in. We willen graag naar beneden en niet meer lopend . Er staat een tuktuk waar 1 meisje in zit. De man wil ons voor 5 euro p/p wel brengen. Superfijn. We vragen naar een restaurant daar zet hij ons af . We zijn door en door nat en bijna alles zit propvol. Uiteindelijk na wat wachten kunnen we wat eten, en ook erg lekker.

Na het eten is het droog. We hebben geen zin om nog langer hier te lopen. Met veel moeite vinden we de bus weer. Later bleek dat we veel te ver hebben gelopen. We konden veel langer in de bus blijven. Tegen 6 uur zijn we weer thuis moe nat koud helemaal op. En eigenlijk hebben we niets gezien van de pacht en praal van Sintra . Voorlopig blijft de regen dus morgen gewoon verder.

Vrijdag 9 juni

De hele nacht heeft het geregend en was het warm. Alles wordt dan zo klam en heel veel muggen. We slapen er slecht door. Als ik uit de douche kom heb ik buiten weer een koude regendouche wat een enorme bui weer.

We twijfelen of nog naar Nazare of binnenland van Spanje. Waar is het weer beter?

Het wordt toch Nazare. Daar zijn we 7 jaar geleden ook geweest met Vinter. Toen konden we niet in de kabelbaan met de hond dat willen we nu samen doen.

We staan weer op een Orbitur camping. Rond 13 uur zijn we er en de zon schijnt. We dalen af naar het stadje en lunchen aan zee. De kabelbaan is stuk er is een rotsblok op gevallen. Zeer waarschijnlijk wordt het deze zomer niks meer met het baantje. Wat jammer nou. We fietsen terug de steile heuvels weer op en doen boodschappen. En ja hoor Theo zijn fiets schakelt weer niet blijft hangen in de vierde versnelling.

TIP koop geen volautomatische Giant!!!

Vorig jaar hetzelfde euvel is na vakantie gerepareerd voor 600 euro en nu weer stuk.

Als we de camping op fietsen staan Marja en janjaap bij de ingang wat een toeval. Ze komen gezellig even wat drinken.

Kmstand 7493

1. Bianca:
    9 juni 2023
    Gek als het thuis nadert wordt de reis minder... maar ik geniet nog steeds van je reisverslag!!!
  2. Wilma Velzen:
    10 juni 2023
    Wel enkele baalmomenten. Jammer luitjes. Hoop dat de verdere reis in alle opzichten zonnig verloopt.