13 tm 16 juni

16 juni 2023 - Lourdes, Frankrijk

En weer beslist het weer wat we gaan doen vandaag. Het is zwaar bewolkt als we wakker worden. Dan gaan we dus weer rijden.

Het is weer een prachtige weg al slingerend door het landschap. Heel lang zien we de grote rotsblokken ze lijken zo willekeurig gestrooid te zijn in het landschap. Maar als we de grens oversteken naar Spanje veranderd ook het landschap mee . Het wordt vlakker en waar de brem in Portugal al was uitgebloeid is het hier een grote gele bloemen zee langs de weg en in de berm.

We gaan naar camping Don Quichotte in Salamanca. Doordat de klok weer een uur vooruit gaat zijn we er rond 4 uur.

We komen mensen uit Huizen tegen hoe toevallig. We wandelen na het eten nog even langs de rivier. Morgen de stad bekijken.

Kmstand 8092

Woensdag 14 juni

Rond 11 uur vertrekken we op de fiets naar de oude stad Salamanca. Het is ongeveer 6 kilometer fietsen. Door de natuur langs de oevers van de rivier Tormes. Mooi tochtje.

Salamanca is de oudste universiteit staat van Spanje. Ook wel de gouden stad genoemd. De stad is gebouwd van zandsteen en heeft een gouden gloed.

De stad is echt prachtig met Plaza Mayor het grote plein in barokke stijl. Ze zijn er een podium aan het opbouwen,de komende week veel voorstellingen.

De kathedraal is zo prachtig en bestaat uit twee delen. 1 uit de 12de eeuw het latere deel is er tegenaan gebouwd en was rond 1700 klaar. We lopen er doorheen en zijn erg onder de indruk van al de rijke pracht en praal. In het oude gedeelte zijn veel tombes van geestelijken die daar liggen in hun kist. Er bovenop hun beeld, of ze lijken?? Geen idee( sorry voor de woordspeling).

Voor de kerk wijst een studente ons op de universiteit waar je zo in mag kijken weer zo een bijzonder gebouw.

We zijn erg onder de indruk van deze mooie stad,en lopen door het autovrije deel. Wat een prachtige reis hebben we toch.

Morgen weer verder naar het noorden, we moeten toch een keer weer aan het werk (helaas).

Donderdag 15 juni

We verlaten het mooie Salamanca en rijden verder richting het noorden van Spanje. Hoe hoger hoe droger en warmer zo rond de 30 graden. Tegen 17 uur rijden we de camping Bardenas reales op. We nemen meteen een duik in het zwembad. Heerlijk om af te koelen. Morgen willen we naar het woestijn gebied met bijzondere rotsformaties.

We eten wat op de camping en steeds meer mensen sluiten zich bij ons aan . Het wordt een heel gezellige avond wat is dat toch heerlijk van vakantie. Alleen jammer van de vele muggen hier ik ben meteen lek geprikt. Ga hier niet buiten zitten.

Vrijdag 16 juni

Echt lekker slapen we niet. Aan de ene kant een drukke weg en aan de andere kant het spoor. We zijn dan ook al om 7 uur wakker van het lawaai. Brood is er pas in 9 uur.

Het is 18 km rijden naar Bardenas reales. Onderweg zien we meerdere Hacienda met alleen maar stieren ( voor het stieren vechten??). Ze staan in het zand zonder beschutting echt wel zielig.

Het natuurgebied heeft aparte rotsformaties van kalksteen. De bodem zakt /slijt uit door de erosie zo ontstaat er steeds weer diepe kloven. Het landschap veranderd dus met weken. Ze schatten dat er over 50 jaar geen berg meer over is. Hier zijn ook de game off Thrones gedeeltelijk opgenomen.

Het is mooi maar we zijn niet heel erg onder de indruk van deze semi woestijn. We hebben zo veel mooier gezien in Marokko. Er slingerend een grintpad door het gebied.

Bijzondere was het woestijn vosje die we zagen hij leek wel tam.

Dan rijden we verder naar de Pyreneeën,er dwars doorheen. Een slingerende bergweg door wintersport gebieden. Wat is het hier ook weer mooi. Groene pistes met wilde bloemen en rond de toppen nog wat sneeuw.

Het schiet echt niet op met de patatkar maar het uitzicht door ons panorama raam maakt alles weer goed, wat een bijzondere roadtrip is dit weer.

Rond 17.30 uur rijden we camping La Forêt op in Lourdes. Een mooie rustige camping midden in het groen en de bergen.

Er lopen allerlei dieren in de rondte kippen loopeend gans en een hangbuikzwijn. Als ik haar aai ploft ze meteen op haar zij zodat ik haar eens goed op haar buik kan aaien onder luid gezucht van genot wat een lief dier .

Morgen lopen we naar de grot waar Maria in 1858 is verschenen. Het is ongeveer 800 meter lopen vanaf de camping.

1. Cynthia:
    16 juni 2023
    Prachtig!
  2. Ronald:
    18 juni 2023
    Wij hebben hier wat tissues gevuld met de laatste afbeelding op het netvlies. Voor het overige: Wat een rijkdom aan beelden. En runt die gevallen monnik La Fôret nog?
  3. Anita:
    18 juni 2023
    Wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt zeg. Wat een mooie foto’s ook nu weer.
    Heel veel plezier nog de laatste trips.