17 tm 19 juni

19 juni 2023 - Antonne-et-Trigonant, Frankrijk

De ochtend brengen we door op de camping met een wasje,boek etc. En ik doe wat boodschappen op de fiets, alleen ik want Theo zijn fiets kan alleen nog in de hoogste versnelling en met deze steile hellingen is dat niet te doen .

Het is vochtig warm 32 graden je blijft zweten. Na de lunch gaan we met de bus naar de stad. Tja wat zal ik daar over vertellen. We hebben met verbazing en open mond gekeken.

Er staat een grote kathedraal met 3 verdiepingen boven op een rots hieronder is een holte in de berg die ze grot noemen.

Van boven uit de kerk zien we al mensen zich ijverig wassen aan een aantal kranen . Ook vullen ze vele flessen/ jerrycans met het water,dat volgens het opschrift uit de grot komt. We lopen naar de grot toe. Ervoor staan in een cirkel banken waar ook wij even gaan zitten. Voor de grot staat een enorme rij met mensen. In allerlei leeftijden en met en zonder handicap. Sommige mensen zijn hevig geëmotioneerd als ze de rotsen aanraken.  Een heel gezin met 4 grote jerrycans gevuld met water en een zoon in de rolstoel. Wat voor verwachtingen hebben deze mensen vragen we ons af.

Een geestelijke herhaald steeds dezelfde tekst . Er staat een groot Maria beeld en een standaard met enorme kaarsen. .misschien geeft dit mensen wel hoop om verder te gaan ik weet het niet.

Wel doen we mee en wast Theo zijn hoofd wie weet gaat zijn haar weer groeien. Ik wrijf het water in mijn gezicht misschien worden je rimpels wel minder.

We bekijken de Stad verder die best wel mooi is. Er zijn alleen maar winkels met souvenirs,lege flessen,Mariabeeld en etc een gewone winkel hebben we niet gezien.

Er lopen en rollen mensen met veel beperkingen. Veelal met begeleiding al dan niet met ouderwetse zusters kapjes op. Wat een bijzondere stad is dit.

De bus terug duurt ons te lang het gaat ook wat spetteren en ons dakluik staat open. We lopen wel terug omhoog. Een pittige klim met deze hitte.

Het betrekt steeds meer en donkere wolken trekken zich samen. Na het eten barst het noodweer los. Hevig onweer en heel veel regen in een paar minuten staat het blank. Toen een blikseminslag en toen had niemand meer stroom. Het is zoveel water er was geen grassprietje meer te zien. En nog 25 graden.

Mijn bril is ook nog stuk, heb een reserve maar die zakt zo van mijn neus behelpen dus.

Zondag 18 juni

Het is nog steeds zwaarbewolkt. Ook is er nog geen stroom. Dan maar doorrijden. De eigenaar verteld dat de bliksem in het transformatorhuisje is geslagen. Ze zijn er tot in de nacht mee bezig geweest. Maar reparatie was nog niet gelukt. Vandaag komen ze terug met de juiste onderdelen.

Betalen lukt dus ook niet. Ze sturen de rekening wel over de mail. Wat zijn er toch een rare mensen die komen boos langs omdat ze geen stroom hebben. Het gaat allemaal te langzaam, maar dit is overmacht en kan niemand iets aan doen.

We rijden binnenweg tot iets voorbij perigeux. Theo heeft een camping uitgezocht ( dat doe ik altijd). Het is een vreemde weg ernaartoe door het bos. We komen uit bij een soort park met huisjes. Er is niemand bij de receptie. Een gast in het zwembad verteld dat we een nummer moeten bellen maar alleen voicemail. Ik sta even op de plattegrond te kijken en zie dat het helemaal geen camping is alleen maar huisjes. Dikke pret natuurlijk.

We vinden wel een andere camping even verderop. Camping au fil de l eau in Aantonen

De zon schijnt weer en het is weer zo vochtig warm. Dus hup ff lekker een duik nemen, maar Theo wordt weggestuurd,hij moet een ballenknijper aan die heeft hij niet.

Voor vannacht wordt er weer regen voorspeld, ik ben er niet gerust op zo vlak bij de rivier. We pinnen nog even op de fiets want je kan op de camping niet pinnen.

Terug op de camping loop ik nog even naar de rivier en stap in een kuil en hoppa weer languit op mijn knie pfff

Onderweg oefenen we ons Frans. Ik zei papa fume une pipe waarop Theo zegt e mama piept papa. Nivo zakt stemming steigt.

Km stand 9131

Maandag 19 juni

Er is vannacht geen druppel gevallen, zo zie je maar weer dat het weerbericht niet altijd klopt. De dag begint met een strak blauwe lucht dan blijven we hier maar een dagje. We hebben een luie ochtend. Het weer betrekt ook weer en er valt een miezerige regentje.

Dan op de fiets wat een prachtige omgeving is het hier. Mooie fietsroutes. We komen uiteindelijk weer in perigeux uit. In totaal toch weer 40 kilometer gefietst. De zon breekt ook weer door. Op de camping gaan we langs de rivier de Isle zitten. Er zijn hele slierten waterplanten met witte bloemen, het lijkt op een schilderij van Monet. Er vliegen libellen/ Vlinder die zwart met blauw zijn en een dubbele vleugel. Wat zijn ze mooi. In Nederland heb ik ze nooit gezien.

Morgen weer verder richting huis,daar hebben we eigenlijk helemaal geen zin in. Liever draaien we weer om richting Marokko maar ja de plicht roept weer.

1. Gee:
    19 juni 2023
    Hier ook nog steeds mooi weer vandaag 19 juni rondje kromme Mijdrecht varen met Jamie in de ochtend ziet het weer er niet goed uit ja nee toch maar gaan eerst fris met jassen aan maar gedurende de dag wordt het steeds warmer. Wat een mooie tocht had ik lang niet gedaan maar zo prachtig onderweg echt genieten nog even wijntje bij Jamie haar ouders en afgesloten met lekkere pasta bij mij super dag. Jullie aan het aftellen 🙈
  2. Eva:
    19 juni 2023
    Misschien gaat zijn haar weer groeien 😂😂
    Wat een heerlijke reis hebben jullie gemaakt, bedankt voor het delen 💖
    Veel liefs en een knuffel
  3. Wilma Velzen:
    20 juni 2023
    Ben zo benieuwd naar Theo's haargroei en jouw gezicht wat betreft rimpels.