12 en 13 mei

13 mei 2023

We zijn weer vroeg op en dus bijtijds weg. Wat we elke week vergeten is dat vrijdag hier de rustdag is en dus is er veel gesloten. Dat beseffen we pas als we in Agdz de souks in willen. Dus rijden we al gauw weer verder door het prachtige atlas gebergte. Er volgt stuk wat aardig vlak is een soort plateau. Boven de bergen hangt veel donkere bewolking maar of we ook regen gaan meemaken?

We strekken even de benen bij een stuwmeer het eerste meer dat we hier zien. Het is een puinweggetje er naar toe. Daar staan wat tenten en busjes met jongeren al dan niet onder invloed. Een van de jongeren spreekt ons aan. Hij vertelt dat er een festival is in de stad en ze hier al een poosje bivakkeren. Helaas voor hem hebben we geen sigaretten of drank. Ik zeg tegen hem dat ze wel hun rommel op moeten ruimen. ( Veel gas van bierflesjes). We krijgen een heel gesprek over vervuiling hij vond het maar flauwekul.

We rijden verder naar Skoura daar willen we overnachten. Maar de camping is helemaal leeg en verlaten zonder schaduw groen zwembad dus weinig aantrekkelijk. Dan rijden we gewoon verder naar Tinerhir. Maar eerst bekijken we de mooiste Kasbah van zuid Marokko. Deze staat ook afgebeeld op het 50 dirham biljet . Het is gebouwd in de 17de eeuw en gerestaureerd.

Een Kasbah is een ommuurd huis of klein dorpje. Kenmerkend zijn de 4 hoge torens alles van leem. Het doet ons denken aan een kasteel. Wel entree betalen. Het is erg leuk om te zien hoe het er van binnen uitziet. En je voor te stellen hoe de mensen leven. Deuren zijn laag en smal . Theo zijn hoofd is al bedekt met wondjes. Het is heerlijk koel binnen. Onderweg hebben we gezien dat er nog veel mensen zo wonen. De keuken bestaat uit een broodoven houtgestookt en wat tajines en kruiken met water.

We rijden verder naar Tinerhir camping le soleil ook uitgestorven en helaas een groen zwembad. Het koelt hier wel lekker af. Morgen willen we de Tondra kloof rijden. Hoe?? Dat weten we nog niet komt tijd komt raad.

Km stand 5572

Zaterdag 13 mei

Tegen 9.30 uur draaien we de camping af. De kloof ligt hier maar 6 kilometer vandaan en volgens de eigenaar is het te rijden met de camper.

Dus we wagen het er maar op . Eigenlijk begint de kloof meteen al en is zo mooi ik weet het klinkt afgezaagd maar het is echt zo . Loodrecht aan beide kanten gaan de wanden omhoog. We kunnen na een stukje rijden de patatkar parkeren. Zo lopen we de kloof ook nog heen en weer. Er ontspringt een bron uit de bergen daar zit veel vis in .

De lokale vullen hier ook hun plastic flessen met water. Nu snappen we waarom het bord aan het begin vermeld dat je niet mag wassen of pootjebaden. We vervolgen de weg verder het gebied in. Bij elke bocht zeggen we het kan niet mooier. Het schiet niet erg op, de slechte stukken zijn vooral waar het water over de weg stroomt ( doorwaadbare zones). Nu niet want de rivier staat droog. De kleine nederzettingen die we passeren daar loopt vooral de jeugd ons tegemoet al zwaaiend en ze steken hun duim op. (Alex en Maxima) zodra je stopt willen ze bonbons en stiften.

Onderweg kopen we brood voor 15 cent. We lunchen op een vlakte en dan pas hoor je goed dat je in de middele off nowhere bent je hoort hier echt niets.

Wat een natuurschoon. Dan komt een gedeelte waar de weg is opgebroken.. ik denk ineens dat de camper in de brand staat. Maar het is de stof die binnen waait gelukkig.

We vinden een camping: Kasbah hotel jurrasique vlakbij errachidia met zwembad.

Over 200 kilometer hebben we 7 uur gereden maar wat een roadtrip weer. Het wordt steeds bewolkter en het regent een heel klein beetje stiekem vinden we het lekker .

Bij de dorpen is er steeds een groene strook waar ze hun groenten verbouwen. Herders met schapen en geiten. Autos zie je bijna niet ze hebben daarvoor een ezel.

Er zijn nog plekken waar je kan bellen soort van telefooncel. Van de week zagen we ook een kantoor de man zat daar nog te werken met een typemachine. Het is hier echt terug in de tijd. De kinderen gaan naar school met school busjes soms vele dorpen verder.

Het waait ondertussen stevig en de lucht krijgt vreemde kleuren van het zand.

Kmstand 5773.

1. Kamilla:
    13 mei 2023
    Prachtig rijden zo zeg! Echt genieten. Ik vind de Kasbah ook echt geweldig, heel mooi om te zien en super mooie foto’s allemaal. Ik geniet enorm van jullie reisverhalen.
  2. Carla:
    14 mei 2023
    Wat een prachtige reis , mooie foto’s , uit een sprookje van duizend en één nacht , wat zullen jullie genieten .
    De hitte lijkt me niet altijd mee te vallen , maar dat hoort er nu eenmaal bij.
    Op naar de volgende etappe , groetjes
  3. Marga:
    15 mei 2023
    Wat geniet ik van jullie reis, wat een prachtig land is het, dat had ik nooit gedacht. Arjan en jip zitten in marackes, hebben er een bruiloft van jip haar zus, veel plezier nog. Liefs van mij.
  4. Wilma Velzen:
    15 mei 2023
    Heerlijk om zo met jullie mee te reizen.