Woensdag 10 donderdag 11 mei

11 mei 2023 - Zagora, Marokko

We zijn bijtijds vertrokken want we willen nog langs bij de film studios. Stipt om 9 uur staan we voor de deur. Helaas ze zijn dicht ivm opnames van een film. De volgende atlas Oscar studios zijn wel open. We krijgen een rondleiding wat was dat leuk. En wat zijn de films nep en knap gemaakt. Ze bouwen de sets eenvoudig op en kunnen het ook zo weer opbreken. Zo knap gemaakt. Aan de buitenkant zie je raamwerk maar de andere kant is net echt . Nu zijn ze een nieuwe set aan het opbouwen voor de nieuwe gladiatorfilm. Het is een grote industrie hier in Marokko waar veel mensen een goede boterham mee verdienen.

We rijden verder weer door de Atlas naar Zagora. De weg is erg goed en het landschap weer adembenemend mooi. Bergen met alle kleuren af en toe lijkt het ook een maanlandschap. De dorpen die we passeren zijn allemaal van leem gemaakt in de terrakleur van de aarde . Dan rijden we door het raa dal een hele lange strook van kilometers palmbomen er lijkt geen einde aan te komen. Wel loopt de temperatuur erg op tot over de 40 graden.

In Zagora komen we aan bij de camping op de route. Er staat 1 camper en het zwembad lijkt wel erwtensoep nee maar even verder zoeken. De tweede is ook echt niks en blij dat we het steile puinweggetje weer omhoog konden.  Drie keer is scheepsrecht zo ook nu. Alleen zat hij vol. Maar er ging een groep Italianen weg dus zet hij ons op een heel smal plekje in de schaduw. We zijn echt oververhit en wachten af. In die tijd komt hij nog even thee brengen zo lief. En inderdaad met een half uurtje vertrekken er 20 campers ( later komen er twee terug die de groep hebben verlaten ze werden gedwongen om van alles te doen) voor ons geen groepsreis.

We mogen zwemmen in het naastgelegen hotel. Ik ben echt wat beroerd van de warmte en heb een hoge hartslag zo niet fijn. Afkoelen in het zwembad was daarom heerlijk. Nu ik dit schrijf om 21 uur is het nog 38 graden. Hopelijk koelt het nog wel wat meer af . Morgen overleven in het zwembad. Dan weer verder naar het noorden verder zuidelijk doen we maar niet meer.

Camping Palmeraie d amezrou mooie plek schoon sanitair en super lieve mensen.

Kilometer stand 5287

Donderdag 11 mei

Vandaag zijn we al weer 5 weken onderweg nog 6 te gaan. Het was weer een rustdag,veel gezwommen geluierd en gelezen. Van de week waren we in gesprek met een jongen half Frans en Engels. Hij vertelde Berber te zijn. En ook de Berber taal te spreken en dus geen Arabisch. Lang geleden waren de Berber hier de bewoners. ( Later is de naam gekomen het waren barbaren). Toen hebben de Arabieren de macht overgenomen en de oorspronkelijke bewoners zijn verdreven naar de bergen. Langzamerhand zijn de Berber ook moslims geworden. Nu begrijpen we ook waarom een groot gedeelte van de bevolking geen Arabisch spreekt. Wel spreken ze allemaal Frans dat komt omdat Marokko pas in 1956 onafhankelijk werd van Frankrijk. Ze groeten ook allemaal met bonjour ça va?

Morgen gaan we weer omhoog hopelijk zijn daar de nachten wat dragelijker van temperatuur

1. Alex:
    11 mei 2023
    Sjeezus 49 graden is bloedverziekend heet zeg...
    Das niks... wees blij dat je de keus hebt om naar koelere oorden te gaan.
    Helaas zijn ditmaal de foto's niet meegekomen dat geeft een goed beeld bij je verhaal.
    Lekker richting de kust zou ik zeggen
  2. Marjolein:
    Heb 3 x foto gestuurd maar wil niet lukken helaas
  3. Henny:
    11 mei 2023
    Wederom…: leest als een fantastisch én warm avontuur.
  4. Cynthia:
    Pas goed op.jezelf!
  5. Kamilla:
    11 mei 2023
    Weer zulke prachtige foto’s 😍 wel vervelend dat je zo’n last hebt van de hitte.. hopelijk is het in het Noorden wat koeler.
  6. Gee:
    11 mei 2023
    Weer genieten van je verhaal hier nog steeds bagger weer.
    Vanavond ledenvergadering van het park
    Robert en Marieke waren er ook lekker bijgepraat. Genieten samen is echt een avontuur
  7. Hinne en Tineke:
    12 mei 2023
    Theo en Marjolein wat in avontuur Wij lezen met genoegen jullie verslag Een hartelijke groet van Hinne en Tineke
  8. Bianca:
    12 mei 2023
    Och ja.. ikzie t.. jullie zijn tegen de algerijnse grens aan.... dat zal best te warm zijn... langzaam richting de middelandse zeekust rijden.. en heel veel van die prachtige zwembaden opzoeken ook voor de rustpauzes!! Succes!
  9. Alex:
    12 mei 2023
    Nu zijn de foto's er wel hoor.....ziet er idd apart uit die studio's. Je kan voorlopig geen film zien en kijken of je iets herkent 😉