6 tm 9 mei

9 mei 2023 - Aït Ben Haddou, Marokko

Als we weg rijden rijden we nog een poos door het gebied met de arganboomen. Maar dan wordt de weg 4 baans en het landschap steeds meer dor en saai. Wel loopt er dan ineens een ezel op zijn gemak op de weg . Halverwege stoppen we in een klein dorpje en kopen twee tajines met een houtskool standaard erbij.

We kiezen voor een andere camping in Marrakech 1 waar wel water in het zwembad zit. Camping le Relais de Marakech. Waar we dan ook lekker induiken om af te koelen. Dit is de eerste keer dat een camping best druk is dat is wel zo gezellig. Hier komen we ook het Nederlandse gezin weer tegen.

Km stand 4857

Zondag 7mei

Al vroeg worden we wakker van een kraaiende haan 5 uur. Het wemelt hier van de dieren kippen, pauwen katten en honden echt leuk.( Behalve om 5 uur s ochtends). Vandaag een echte vakantie dag  wassen luieren tekenen en lezen zwemmen. We eten in het restaurant zo lekker en goedkoop. Morgen verder de Hoge Atlas in.

Maandag 8 mei

rond 9.30 uur verlaten we deze gezellige camping. Richting de Atlas. Ook nu weer een pas de Tichka pas. Ooooh wat is dit weer wonderschoon. Minder gevaarlijk dan de vorige pas . Ze zijn ook druk bezig met het vernieuwen van het asfalt. Hier en daar nog opengebroken en dan is het erg slecht maar inmiddels worden we steeds meer ervaren erin. Op het hoogste punt lunchen we tajine op 2260 meter met een prachtig uitzicht. Dit keer zijn we met versgeperst sinaasappelsap wel 10 euro kwijt en het was heerlijk. Er bloeien hier gele bloemen die gebruiken ze om blauwe kleurstof van te maken,en het wordt ook gebruikt voor buskruit.  De temperatuur stijgt flink. Als we afdalen voelen we de hitte weer toenemen. De woestijn komt dichterbij.

We komen uit bij camping Auberge Kasbah du jardin met zwembad in ait ben Haddou. Daar maken we dankbaar gebruik van wat is het hier heet . In de avond lopen we het dorpje in. Met zijn lemen huizen vastgeplakt aan een berg en meer dan 400 jaar oud. Hier zijn vele bekende films en series opgenomen zoals game off Thrones. Morgen gaan we vroeg op om de hitte voor te zijn. Wat een mooie omgeving weer, we zeggen steeds wat jammer dat het zo ver is anders gingen we veel vaker hier heen .

Kmstand 5046

Dinsdag 9 mei

We staan vroeg op om niet in de hele hoge temperaturen naar boven te klimmen. Om 8 uur lopen we al omhoog ook fijn is dat er dan nog heel veel souvenirs winkels dicht zijn. Zo horen we niet steeds allemachtig prachtig en kijken kijken niet kopen.

Ook dit dorp staat volledig op de werelderfgoed lijst van Unesco. En terecht wat is het een mooi dorpje helemaal van leem gemaakt met trappen als straatjes. Hier en daar ook al mooi gerestaureerd. Eenmaal boven op de berg een geweldig uitzicht op de bergen en woestijn. Dit is weer een cadeautje. Er is een shop waar een man zit te schilderen en we binnen belanden. Van te voren meteen gezegd dat we niks kopen want ik schilder zelf. Hij vraagt of ik fotos heb. Ik laat de man met giraf zien waar ik mee bezig ben. Hij biedt me meteen een baan aan . Hij is verbaasd dat ik niet fulltime kunstenaar ben . Op de terugweg drinken we wat bij een vrouwen cooperatie. Twee vrouwen zitten daar bij een broodoven brood te bakken. We nemen een broodje mee naar de camping heerlijk zo vers gebakken.

De middag zitten we bij het zwembad. We vervelen ons al gauw maar het is te warm om nog wat anders te ondernemen. Morgen rijden we weer verder.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Paul Spaans:
    9 mei 2023
    Wow qat een geweldige reis maken jullie. Ik verslind je blog verhalen. Wel krijg ik rare beelden bij iets drinken bij een vrouwen operatie. Goeie reis verder en wees voorzichtig!!! XXX
  2. Marjolein:
    9 mei 2023
    Oh haha heb het gauw verbeterd
  3. Henny:
    Wederom: wát een prachtreis!! Jullie genieten lees-baar 👌🍀👌
  4. Bianca:
    10 mei 2023
    Klopt t dat jullie marakech zelf overslaan? Vast te toeristisch... wat een heerlijke reis is t toch! Hoog uitzichten.. zee zicht... heerlijk!!!!
  5. Marjolein:
    10 mei 2023
    Nee hoor waren al eerder in Marrakech. Hebben een rondje gemaakt naar beneden bij Marakech.
  6. Ronald:
    11 mei 2023
    Mooie indrukken. En de bouwwerken van leem zijn echt prachtig. En tajine maaltijden lijken me zelfs van (5000+) afstand erg lekker.