4 en 5 mei

5 mei 2023 - Essaouira, Marokko

Onze lieve Mark is vandaag jarig van harte gefeliciteerd met je verjaardag. We vieren het als we weer thuis komen.

Vandaag weer verder naar camping Le calme in Ida Ougurd. 145 kilometer langs de kust gereden. Ook nu zijn we weer lang onderweg. Het is een mooie route met veel bochten en klim en dalen. We hebben ook onze eerste bekeuring te pakken. Er staan heel veel politieposten, zeker bij elk dorp wel 1. Het ging steeds goed. Maar nu 11 km te hard gereden kost wel 150 dirham ongeveer 15 euro.

Onderweg nemen we nog een afslag om naar een vissersdorp te kijken. Nou de weg was leuker dan het hele slaperige plaatsje

Onderweg zijn er alleen maar Arganbomen. De geiten vinden de vruchten heerlijk en klimmen dan ook echt hoog de bomen in. Helaas Judith is het nog niet gelukt om het op de foto vast te leggen. Ook zagen we wel heel armoedige in elkaar geflanste hutjes, de mensen zijn hier vaak nog heel arm

We zijn gestopt bij een van de vele tafels langs de weg met arganolie. Een kwart liter voor 20 euro . Dat vonden we wel erg duur dus niet gekocht. Als ik het later opzoek op internet was het dus niet zo duur. De olie is het Marokkaanse goud .

De camping is bij een hotel en is erg leuk aangekleed met veel tegelwerk. En ......een zwembad met water .....

Morgen naar de plaats Essaouira. Er gaat 1x per uur een bus. Hoe laat tja dat weten ze dan weer niet. Ook wordt de patatkar parkeren lastig volgens de mevrouw. Fietsen kan ook nog steeds niet aangezien we nog geen band hebben gevonden en geen gereedschap hebben om de band erin te leggen . Ebike zie je hier niet echt , dus durven we het ook niet aan om te laten repareren.

Km stand 4658

Vrijdag 5 mei

Ik haal een broodje bij de keuken van het hotel,maar het is oud en taai niet echt lekker. Dus ontbijten we met een mango die zijn hier zo lekker.

Achter ons staan een echtpaar uit Nederland. Zij komen al vele jaren naar Marokko. Zij weten dus ook waar je kan parkeren in Essaouira. Praktisch op het strand. We parkeren de patatkar en wandelen het strand op richting medina.

Op het strand wordt wordt lesgegeven in kitesurfen en dat ziet er zo leuk uit al die kleuren van de kites . Ook wemelt het er van de kamelen en paarden om een rijtje op te maken. We zien er niet heel veel mensen gebruik van maken gelukkig. Al ziende dieren er wel goed uit.

Na ongeveer 2 kilometer staan we voor de muur van de medina. Wat een hoop winkels stalletjes met werkelijk van alles. We vermaken ons er wel mee . Ook lopen we nog een stuk op de muur waar de kanonnen nog staan waarmee ze vochten tegen de Portugesen. En dat of de vissershaven een lust voor het oog en niet voor je neus. De meeuwen en katten hebben het hier wel heel goed ze krijgen alle restjes..Ook hier valt het weer op hoe vriendelijk ze voor de dieren zijn.

We eten heerlijk 3 gangen menu en koffie thee voor nog geen 40 euro we hoeven vanavond niet meer te eten.

Dit is de mooiste badplaats van Marokko met de Unesco werelderfgoed lijst van zijn medina en de synagoge ( die was helaas gesloten). We zijn het daar helemaal mee eens. Morgen weer verder via Marakech naar de hoge Atlas.

1. Bianca:
    5 mei 2023
    Gefeliciteerd met mark!!!! Wat een levendigheid en kleuren!!!! Prachtig.
  2. Kamilla:
    5 mei 2023
    Prachtige foto’s weer! (Behalve die van de schapen koppen.. dat went echt nooit).
  3. Henny:
    5 mei 2023
    Wat een bijzondere reis!!
    En…. Argan olie is heel speciaal. 👌🔆👌
  4. Carla:
    6 mei 2023
    Nog van harte gefeliciteerd met Mark zijn verjaardag.
    Mooie verhalen en veel te zien voor jullie .
  5. Edith:
    27 mei 2023
    Wat hebben jullie een top reis achter de rug! Door de verhalen en de prachtige foto's voelde het of ik er ook een beetje bij was. Echt geweldig! Wat een ervaring!