14 en 15 mei

15 mei 2023 - Ait Toughach, Marokko

We slapen heerlijk omdat hier zoveel  koeler is. Het is gisteren avond hard gaan waaien met een paar druppels regen. Vandaag rond de 25 graden en heel erg veel wind. We ontbijten in het hotel wat bij de camping hoort  achter de camping ligt een rivier bedding helemaal droog gevallen. We lopen een heel eind in de rivier. Wel in de zon maar door de harde wind goed te doen. We vinden een schedel van wat wij dachten een kameel. Maar toen we het gingen opzoeken bleek het van een ezel te zijn. We nemen hem mee als trofee .

De middag brengen we door met de was, camper weer stofvrij maken voor zo lang als dat duurt. Ramen weer doorzichtig maken en een goed boek. Om te zwemmen vinden we het net even te fris .

Savonds vraag ik waarom de camping jurrasique heet . Blijkt dat ze veel gevonden hebben van dinosaurussen. Meteen fantaseren wij of we wel een schedel hebben van een ezel. In de avond komen er 22 Nederlandse motorrijders uit Nederland. Ze zijn van Marokkaanse afkomst. Gezellige lui die ook even een praatje komen maken.

Morgen weer verder richting Middelt.

Maandag 15 mei

We krijgen een melding dat ons internet verloopt we zijn dus al een maand in dit prachtige land. We vragen de motor rijders even om hulp zij kunnen nog Arabisch lezen en hij vertelt hoe het opwaarderen gaat best handig. We rijden naar het volgende dorp 25 kilometer verderop. Parkeren de kar en laat daar nou net een markt zijn . We kijken onze ogen uit wat hier allemaal wordt verkocht. Het lijkt wel wat op Koningsdag met kleedjes op de grond. Hier niks geen toeristische rommel. We zijn hier dan ook de enige toeristen die hier rond lopen denk ik. Meubels huisraad en natuurlijk de groente en fruit afdeling. Bergen van wortels uien tomaten courgette enzovoort. Het ziet er zo leuk uit. Maar we durven geen foto te nemen daar zijn ze niet van gediend. Dan komt er de dieren verkoop koeien stieren schapen geiten kippen kalkoenen eenden . Het is een drukke bedoening. Achter de dieren liggen de spiesen met vlees te braden . De dieren staan met 2 voorpoten aan elkaar vast. Dan zie ik een koe die helemaal vast zit met het halster zo zielig. Ik tik een man op zijn schouders en wijs naar de koe. Hij verlost meteen het arme dier. Als we al een stuk verder zijn komt hij ons nog een keer bedanken. We kopen wat fruit en een plastic kleedje voor voor de camper hopelijk scheelt dat wat inloop. Wat was dit leuk om te zien en mee te maken.

Dan nog even een kleine supermarkt in en beltegoed kopen. En daar rijden we weer op naar Middelt, dit is het hoogst gelegen stadje in Marokko op 1508 meter ligt het

In ene staat er een boordje dat we bijna op 2000 meter staan. We hadden helemaal niet het idee dat we zo hoog zaten. Vandaar had je een prachtig uitzicht op een plateau en de bergen. Dan volgt een flinke afdaling. In Middelt zit 1 camping municipal,die  heeft erg slechte recensies. Ook ergens in de stad stoppen lukt niet zo. We rijden dus verder 20 kilometer naar camping Timmay bij een hotel met een mooi zwembad. Plaatsen op een groen grasveld hoe dan? Rondom de camping groeit bijna niets . Een ooievaar zit bovenop ons op haar nest en de pauwen helaas zonder de mooie staart op onze plek.

Lekker weer hier 25 graden. Tegenover de camping rijzen de hoge bergen met nog wat sneeuw omhoog tot 3608 meter. Het schijnt dat het hier al twee jaar niet heeft gesneeuwd.

We maken ons wel zorgen over de camper. Nu lukt het niet om de luifel uit te draaien. Sloten van kasten springen steeds open. De slechte stukken in de wegen zijn denk ik niet echt goed. Duimen maar dat het hierbij blijft.

1. Gee:
    15 mei 2023
    Jammer dat je geen foto's kon maken wat een interessante reis maken jullie.
    Hier alles zijn gangetje veel etentjes en feestjes heel gezellig weer nog kwakkelend. Morgen dagje sauna met Jamie zin in.
  2. Christina:
    15 mei 2023
    Ik geniet nog van jullie heerlijke avontuur , je schrijft op n manier die je bijna zelf doet beleven wat jullie zien en meemaken 👌😘
    Geniet t en have a save trip!
  3. Arthur:
    16 mei 2023
    Geweldig jongens. Wat een mooie reis weer
  4. Bianca:
    16 mei 2023
    De arme kar heeft beetje last van stof.... maar wat een leuk verhaal weer!! Fijn ookeven bijtanken metwat lagere temperatuur!! Veel plezier weer!!
    Groetjes van ons allemaal!