16 en 17 mei.

17 mei 2023 - Fez, Marokko

We hebben zo lekker geslapen het was zo heerlijk koel. Toen we wakker werden was het maar 7 graden buiten.

In de zon warmt het snel weer op maar het blijft een heerlijke temperatuur. We rijden eerst door een landschap met bergen. Dat in ene veranderd naar heuvels en alsmaar groener wordt. Veel kersen en appelbomen en langs de weg kraampjes die het fruit verkopen. Je zou zomaar kunnen denken dat je de Alpen in rijdt  groene velden met rode klaprozen en nog hele paarse velden met? ....

Ook staan er veel bouwsels van de herders. Gemaakt van stukken plastic en doeken maar ook met een zonnepaneel.

Halverwege de rit belanden we in een groot bos met cederbomen en kurkeiken grote reuzen zijn het. Dit is een nationaal park en er wonen nog berberapen. We wandelen een stuk in het bos en zien inderdaad de aapjes.

Verder naar de plaats Azrou,we lopen door dit mooie bergdorpje. Het zou zo maar een Frans dorp kunnen zijn. Overal hebben we tot nu toe platte daken gezien. Maar hier zijn het schuine daken ( valse daken). Het ziet er zo anders uit.

Theo beland weer in een kappersstoel. Een oude man die slecht op zijn benen staat. Voor 4 euro is hij weer kaal. Later zie ik dat zijn ogen ook niet al te best waren hij heeft nogal wat overgeslagen. We slenteren verder door de steegjes en lunchen op het terras. Dan gaat de rit weer verder door de stad Ifrane. Hier staat het zomerpaleis van de koning omdat het hier zomers koel blijft. We zien de mooiste grote ( Gooische) villa s. Met prachtige tuinen en parken. Als we de stad uitrijden is het landschap weer dor en droog. We zijn echt verbaasd over de vele gezichten van Marokko.

We komen terecht op camping diamant vert in Fez. Morgen de stad verkennen. Maar het weerbericht is komende 2 dagen veel regen insallah

Km stand 6077

Woensdag 17 mei

Vroeg in de ochtend begint de regen. Niet hard maar heel gestaag en het is maar 16 graden. We lezen, tekenen en doen spelletjes eindelijk win ik eens met scrabble.

Na de lunch is het droog en nog zwaar bewolkt. De camping biedt taxis aan voor 100 dh. We gaan kijken of we een bus kunnen pakken. We zien geen bus maar wel een petit taxi we houden hem aan en voor 30 dh brengt hij ons. Blijkt dat er twee medinas zijn dus welke willen wij??.. Wij hebben geen idee. Naast mij zit een vrouw die zegt dat we naar ... moeten gaan dat is leuk volgens haar . Oke prima . We komen in de Medina van Fez wat de grootste ter wereld moet zijn. Het is lekker rustig het wemelt hier van de shops met veel souvenirs kleding leer en koperen producten. Wij willen graag de bekende leerlooierij zien. We vragen het meerdere malen. Men wil je meteen gidsen( voor geld) wat wij dan weer niet willen.

Uiteindelijk toch gevonden komen we bij een winkel bovenop het dak. Vandaar kun je het proces en de verschillende baden zien om huiden tot leer te verwerken. Je krijgt een takje munt tegen de stank die heel erg vies is . De man legt de verschillende stadia van het looien aan ons uit. Ook vertelt hij er bij dat er zo niet meer gewerkt wordt. Dit zijn coöperaties die gesteund worden door Unesco. Zo kunnen ze dit in stand houden. We kopen nog een klein heuptasje.

Hier na het koperslagersplein ook leuk om te zien en horen. De grootste bibliotheek helaas gesloten. De panden zijn vaak erg mooi versierd. In dit deel van de stad passen geen autos. Alles gaat met handkarren en ezels.

We eten wat tegenover de bakker ( en nee niets gekocht maar o zo verleidelijk).

Als wij aan het dessert zitten gat het weer regenen en niet zo zachtjes ook. Een ware stortbui met onweer. We vermaken ons kostelijk wat een paniek. Tafels stoelen alles moet worden opgeschoven en de tafelkleden mogen niet nat worden.

Maar als we klaar zijn met eten moeten wij er toch ook doorheen. We gaan zingend en dansend door de regen ( singing in the rain 🌩️🏪🔍🎵🎶 . Ik denk dat ze het nog dagen over ons hebben.

We hebben gauw een taxi en veel lol met de chauffeur. Als we er bijna zijn en er net 20 campers voor ons rijden blijft hij maar vragen waar hij heen moet. Als hij door heeft dat hij gewoon achter de campers aan moet gaan ligt ook hij in een deuk.

Wat was het weer een leuke dag. Morgen weer regen we gaan het zien inshallah.

1. Gee:
    17 mei 2023
    Leuk lievies wat een avontuur geniet van je verslag heel spannend allemaal 😎😎