18 tm 20 mei

20 mei 2023 - Chefchaouen, Marokko

Moe van alle indrukken en een regenachtige dag hebben we vandaag in en om de camping,camper gehangen.

Vrijdag 19 mei

Met de taxi weer naar Fez. Op een hoog punt waar de ruïnes nog staan van de oude stadspoort en je een geweldig uitzicht hebt over de stad. Hier zie je ook allemaal witte graven. Men wordt boven de grond begraven ( is niet te doen in de rotsen)

Dan lopen we een eind naar een andere ingang van de Medina. Veel minder toeristisch. Hier zijn het dan ook meer etenswaren die worden aangeboden.. We gaan op zoek naar de medresa. Dit is een koranschool die in 1350 is gebouwd. Toen was het een moskee daarna internaat en nu de school en Moskee. Voor 2euro mogen we naar binnen. Het is zo mooi gedecoreerd net als het Alhambra in Spanje. Met prachtig houtsnijwerk en tegelwerk en gips wat helemaal is uitgesneden.

We lopen verder door de Medina die lekker rustig is want het is weer vrijdag. Heerlijk om nu zo de doorkijkjes te kunnen zien en de mooie deuren. We eten wat bij een familie restaurant boven op het dak. Wauw wat kan moeders lekker koken. Nu eens niet couscous of tajine maar een pastei met hartige vulling met kaneel en suiker erbovenop. Klinkt vreemd maar was echt zo lekker. Dan weer met een taxi terug dit was weer een heerlijke dag. Morgen verder naar chefchaouen. De laatste stop voor de boot naar Spanje. We denken dat we over Portugal heel langzaam aan weer terug te rijden.

Zaterdag 20 mei

Vandaag ruim 200 kilometer voor de boeg. Eerst nog even de voorraad aangevuld in Fez. En hup daar gaan we weer. We rijden nu door het Rif gebergte. Of eigenlijk het platteland maar dan met bergen. Percelen met meloenen die ze ook veelal aan de weg verkopen. En heeeeel veeeeel graan. Veel is al geoogst ( met de hand en ronde messen). Ze zijn nu erg druk met het scheiden van kaf en koren. Voor het maken van de strobalen hebben ze wel machines. De wagens die het stro vervoeren worden zo hoog gestapeld dat je steeds denkt dat gaat om

De weg is erg slecht,de helft van de weg is verzakt. Waardoor we steeds scheef rijden precies naar mijn kant met ook nog de diepte naast me . Af en toe houd ik mijn hart vast. Ook veel grote gaten in de weg dus slalommen. Theo maakt 1 keer een noodstop pffff.

Hier en daar vervelende jongeren jaar of 16 op de weg iets roepend en laat wegspringen. Komt dreigend over. We rijden dik 5 uur over 200 kilometer. Maar de uitzichten zijn weer adembenemend.

Op de camping in Chefchaouen is het heel druk op veel campings stonden we bijna alleen . Het is de groep Italianen we komen ze steeds tegen. Morgen maar eens de blauwe stad verkennen die regen de berg lijkt geplakt.

1. Eva:
    21 mei 2023
    Wat een prachtige reis!! Heel veel plezier nog verder
    Liefs 😘💖