21 tm 23 mei

23 mei 2023 - Tarifa, Spanje

Zondag 21 mei

In de nacht begint de regen alweer. Het is ook aardig fris buiten rond de 14 graden. Gelukkig zijn het buien. We gaan op pad gewapend met paraplu.

De jongen van de camping wijst ons waar het pad loopt naar beneden de blauwe stad in. Het daalt steil af naar beneden en is erg glad door de regen. Voorzichtig afdalen dus.

Onderweg zien we een aantal graven,de meeste lijken erg oud maar toch ook wel een paar van recente datum. Zo maar in de natuur op de berg

Als we beneden aankomen begint ook meteen de Medina. Wat een prachtige stad ooit in 1471 gesticht door de profeet Mohammed. Het is dus een heilige stad voor de Marokkanen. Vandaar ook de vele Marokkaanse toeristen.

De huizen zijn witgepleisterd en de onderste helft in een prachtige blauwe kleur. Zo schilderachtig. Deze blauwe kleur verjaagt de insecten als muggen en vliegen.

We slenteren door de smalle straatjes allemaal blauw en kopen nog wat spullen die we graag willen meenemen uit Marokko.

Deze stad heeft zoveel oude huizen uit 1450 en heeft daarom ook een bijzondere uitstraling. Zo is er nog een soort van kamer die dienst doet als brood oven. Nog steeds bakken ze hier voor het hele dorp.

We nemen het pad ook weer terug ipv een taxi. Pfff wat een beste klim maar he we hebben het toch maar mooi gedaan.

Bij de camper laat de zon zich nog even zien. Zo kan ik nog even beeldbellen met mijn lieve vriendinnen van de breikrans. Volgende keer ben ik er weer gewoon bij hoor .

Dan komt er alweer die inktzwarte lucht met onweer en veel regen. Voor de rest van de week is er regen voorspeld. Daarom morgen de laatste etappe in Marokko naar Tanger.

Met pijn in ons hart gaan we afscheid nemen van dit o zo mooie prachtige gastvrije land. Maar we komen zeker nog eens terug dat staat vast . We hebben nog bijna 5 weken om heel langzaam richting het noorden te rijden. Hopelijk is er morgen plek op de boot.

Maandag 22 mei

Theo is al vroeg op last van zijn rug. Ik dommel nog wat door. Het is koud ( 12 graden) en het regent maar door. Echt tijd om Marokko te verlaten.

Het is nog 125 kilometer rijden naar de haven van Tanger. Net als we willen gaan rijden gaan ook de 20 Italiaanse campers rijden. Ze versperren de camping met hun file . Maar dan kunnen wij ook weg. Omdat wij een andere weg naar beneden hebben halen wij ze al gauw weer in.

Ook nu is het weer genieten van de mooiste uitzichten wat zullen we dat missen.

We tanken de bak nog even vol 1,15 per liter. En laten de patatkar wassen voor 5 euro, zeker geen overbodige luxe.

Rond 12,15 uur zijn we in de haven en wisselen we de voucher om voor tickets. De man die incheckt bij het loket zegt dat de boot om 13.30 uur vertrekt. Op ons briefje stond 14 ,30 uur. Opschieten dus . Nou de politie en douane vinden niet dat ze op moeten schieten het duurt zo lang allemaal. Dan ook nog de hele auto door de rontgenscan. Maar Theo geeft gas en we zijn bij de boot om 13.45.  De meneer wil ons niet meer toelaten volgende boot gaat om 17.30 uur. Dan wordt Theo erg boos en zegt dat onze tijd half 2 is. Niet onze schuld dat zijn collega s niet opschieten. Hij strijkt zijn hand over zijn hart en we mogen er nog in . De kar past er nog net in het dek is dan vol.

We hebben een prima vaart wel koud op het dek. Maar we zagen eerst een haai en later in het zicht van de haven ontelbaar veel dolfijnen.

Omdat we als laatste erin gingen dus als eerste er weer uit. Zonder alle controles waren we zo weer op weg in Europa.

Het weer is wat beter maar ook niet heel lekker. We rijden 25 kilometer verderop naar Tarifa camping rio jara aan het strand.

Wel weer even wennen aan de Europese prijzen 30 euro ipv 10 . Maar dan heb je ook een heel mooi sanitair met warme douche Na het eten wandelen we nog lekker langs het strand. De camping ligt in een natuurreservaat en er is enorm veel lawaai van alle vogels nog nooit zo meegemaakt.

We wisselen de simkaarten weer om van de telefoon. Bij Theo zo gepiept maar die van mij vraagt om een pincode. Oeps die weet ik niet. Theo probeert te bellen met youphone maar ja 17 uur geweest dus niet meer bereikbaar. Tim kan het thuis ook niet vinden. Hopelijk lukt het morgen.

Kilometer stand 6445

Dinsdag 23 mei

Vandaag druk met van alles en niets. We draaien vast een wasje, morgen de rest. Het is de hele dag zwaarbewolkt en rond de 18 graden. De lucht is af en toe zwart maar toch regent het niet.

Ik maak de camper weer schoon ( probeer ik althans) stofvrij maar eigenlijk is er geen beginnen aan. Het Sahara zand zit gewoon overal tussen.

We gaan met de camper boodschappen doen en vinden een fietsenmaker. Als we de fiets eraf pakken is het gewoon een grote stofbende . Ondanks de hoes die er om zat.

De fietsenmaker heeft nog nooit zo een fiets gemaakt, maar het is gelukt. We kunnen weer fietsen na wat schoonmaak werk.

Voor morgen is beter weer voorspeld. Dus nog een was en lekker fietsen in de omgeving. Het is hier een kitesurf paradijs door de twee zeeën die hier samen komen .

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Carla:
    24 mei 2023
    Mooie foto’s en verhalen Marjolein.
    Jammer dat Marokko nu klaar is. Hopelijk nog een mooie 5 weken om op het gemak na te kunnen genieten van Marokko en genieten van wat komen gaat.