24 tm 26 mei

26 mei 2023 - Ronda, Spanje

Woensdag 24 mei

We worden wakker met de zon die de hele dag blijft schijnen. Ongeveer 25 graden dus echt heerlijk weer. Ik was de laatste kleding en dan is de kast weer gevuld.

Dan op de fiets naar Tarifa. Er zit een schiereiland vast aan de stad. Aan de ene kant is de Middellandse Zee en aan de andere kant de Atlantische Oceaan. Aan de overkant Marokko waar dikke wolken boven hangen.

We horen van de vele regen rond Malaga maar hier is geen druppel gevallen. Op het eiland kun je zien dat er flink is gevochten in de wo 2( je mag het eiland niet op . In het stadje hangt een gezellige sfeer. We zoeken iets om de laatste dirham te wisselen. De bank doet dat niet meer. Uiteindelijk bij een makelaar is het gelukt. Hij verdient er lekker aan maar ja wij zijn er van af . De rest van de dag lekker naar het strand en eindelijk zwemmen in de zee . Voor het eerst deze vakantie. In Marokko kon ik niet in badpak op het strand zitten. Dat missen we dus niet. De rest wel maar dat zal snel weer wennen.

Donderdag 25 mei

Wat een goed begin van de dag salaris en vakantie geld zeer welkom.

Het is ongeveer 140 kilometer rijden naar Ronda. Eerste stuk snelweg en ter hoogte van Marbella de bergen in . Ook dit was weer een prachtige rit met spectaculaire uitzichten. Camping El sur ligt ongeveer 1,5 km van Ronda af. Een hele mooie nette camping.

Het gaat steeds meer bewolken maar volgens de meteo blijft het droog.

We gaan op de fiets naar de stad alleen maar bergafwaarts ( terug alleen maar omhoog). We wandelen door de stadspoort en komen eigenlijk meteen bij een oud badhuis dat nog gebouwd is door de Moren ( moslims) rond 1400. 4,50 entree, het is zeer goed bewaard. Ook met een leuke animatie film, hoe het allemaal werkte en over de stad. Veel uit deze stad stamt uit de tijd van de Moren ( zoals veel in Andalusië). De stad is gebouwd aan beide kanten van een diepe kloof met verschillende bruggen in de beide delen te verbinden. Echt mooi om te zien. Ook hier is een Medina. We slenteren er een stuk door maar vinden er niet veel aan, het is gewoon een winkel straat. Wij zijn andere Medina gewent.

Tegen 17 uur gaat het regenen en duiken we een kroeg in . Als het droog is fietsen we de berg weer omhoog, dat is goed te doen met ebikes.  Op de camping horen we het onweer maar of het hier ook komt???

Vrijdag 26 mei

Een rustige dag met heerlijk weer frisse wind en zon. We vragen bij de receptie of we op de fiets naar de grotten kunnen. Volgens haar is dat geen goed plan. Maar kunnen we er ook parkeren ja dat wel maar we moeten reserveren. Ze probeert meteen voor ons maar het lukt niet. Ze belooft om het later nog eens te proberen de rondleiding van 3 of 4 uur.

Als we later weer vragen heeft ze voor ons gereserveerd om 4 uur. We vertrekken bijtijds. Een prachtige route smalle bergweg met hele steile afgronden. We wachten boven bij de ingang van de grot. Nu hebben we best al veel grotten gezien maar zo mooi en bijzonder als deze nog nooit. Met veel tekeningen van 40000 jaar oud. De gids weet veel en vertelt heel enthousiast ( Engels). Vooral de ruimte met een natuurlijk orgel maakt indruk. De stalactieten ( die hangen) zijn hol, en als je er op slaat komen er prachtige klanken uit. Kortom heel indrukwekkend. We komen dan ook pas om 18 uur weer uit de grot. We kopen nog een boek over de grotten mocht je het willen inzien ....

Morgen wordt er weer regen verwacht dus gaan we weer rijden naar Sevilla.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bianca:
    26 mei 2023
    Maak er nog heerlijke weken van!!!!!!
  2. Henny:
    26 mei 2023
    Jullie hebben dus zeer oude geschiedenis mogen zien en a.h.w. beleven. Mooi 👌🔆
  3. Marja en Herman:
    26 mei 2023
    Geweldig verhalen . En met plezier te lezen . Geniet maar van Sevilla echt een mooie stad en omgeving.