23 tm 25 april

25 april 2023 - Marrakesh, Marokko

We zijn voor ons doen al vroeg op pad en verlaten deze mooie plek. Het eerste gedeelte van de rit gaat over een hoge klif met wel hele mooie uitzichten over de oceaan. Tot vlak aan de zee wordt er landbouw bedreven. De kavels zijn gescheiden door stenen muurtjes. Hier en daar lopen de herders met hun schapen en of 2 a 3 koeien ( dus kleinschalige landbouw). Meerdere keren moeten we afremmen omdat we bang zijn dat er een schaap de weg op loopt. Het koren wordt nog met de hand gesneden met een cirkel. Veel kleine kinderen zie je hun ouders helpen met het opstapelen van het graan op de ezels of op de kar.

Onderweg zien we ook zoveel ooievaars vliegen en op hun nest zitten

We vinden zowaar met de coördinaten de Marjane supermarkt. Net als de camping vlakbij Marakech dat is wel zo fijn.

Op camping Ferdaous is ook een zwembad maar helaas weer zonder water. Sanitair ziet er voor Marokko echt goed uit. Het is wederom een erge warme dag.

De meneer van het winkeltje komt vragen of we morgen vervoer willen naar de stad nou graag. We spreken af 10 uur. Maar even later komt hij 9 uur zeggen dat is volgens hem beter.

Vannacht gaat ook de tijd weer een uut terug.

Km stand 3782

Maandag 24 april

Gisteravond erg zitten puzzelen hoe laat we de wekker zetten. Door Ramadan is het twee uur vroeger vannacht de tijd weer terug. Dat doet de telefoon automatisch. Maar officieel gaat de tijd pas volgend weekend om. Verwarring alom. Uiteindelijk vertrokken we om 9.15 uur. Samen met een Spaans stel.

De chauffeur vertelt veel onderweg en laat ons de 3 paleizen van de koning zien. Daarna zet hij ons af bij de soeks met de afspraak ons weer op te pikken om 21.00 uur bij de oude moskee.

De soeks zijn onderverdeeld in wijken met speciale waren zoals leer wol kruiden etc   We starten bij de joodse wijk. In 1956 zijn veel Spaanse joden hier naar toe gevlucht en inmiddels ook weer verder. Maar het blijft de joodse wijk die mooi is gerestaureerd. Hier zijn ook de vele kruiden winkels. Een erg kleurrijk geheel. We raken aan de praat met de verkoper en hij laat ons alles zien en ruiken en thee en honing proeven. De honing is zo lekker die nemen we sowieso mee. Net als de bekende raselhanout kruiden. Die hij ter plekke voor ons maakt.

We slenteren door de steegjes leuk maar ook zo vermoeiend en zo warm . We eten tajine boven op een dak. In de verte zie je de besneeuwde bergtoppen van de Atlas zo gek met deze hitte.

Dan is er nog het grote Djema el fna plein. Overdag staan er de marktkramen met van alles. En karren vol fruit waar ze ter plekke sap van maken. Voor een euro per beker heerlijk dat mango sap. Wat we wel verschrikkelijk vonden waren de mensen met apenin kleding waar je dan mee op de foto kan en betalen. Zo vreselijk vond ik dat hopelijk gaan ze dit gauw verbieden. Misschien kan Floortje Dessing dit eens aan de kaak stellen. En dan ook meteen de slangenbezweerders bah!!!!

Dan tegen 4 uur worden de kramen afgebroken en komen er rijen dik eettentjes met lange tafels. Ook stroomt het vol met rariteiten ( gebitten en tanden) acrobaten steltlopers spelletjes clowns teveel om op te noemen. Net een soort kermis en een drukte van jewelste. Veel gezinnen met kinderen en de sfeer is gemoedelijk. We kijken onze ogen uit wat een wereld.

Stipt om 21 uur is onze chauffeur er weer. Wat hebben we een geweldige dag hier beleefd en wat een mooie stad is het.

Ook vandaag weer mooie ontmoetingen en gesprekken met de Marokkanen we genieten daar zo van hun gastvrijheid en behulpzaamheid. Tegen 22 uur weer thuis zal wel een warme plaknacht worden.

Dinsdag 25 april

Inderdaad was het een warme plaknacht het koelt hier niet zo af als langs de kust. We doen wat klusjes ( schoonmaken) en besluiten dan om te gaan fietsen de stad in. Fietsen is verkoelend dachten we. We zijn ongeveer 11 kilometer vanaf het centrum en komen daar helemaal verhit aan maar eigenlijk geen zin meer in de stad te kopen. Dus na een terrasje weer terug. We stoppen bij Marjane supermarkt voor wat boodschappen en vooral voor de koelte daar. Als we uit de winkel komen is Theo zijn achterband lek wat nu ??? Bij een garage zegt de mandat er 200 meter verder een fietsenmakers zit. We lopen een heel end maar niks te vinden. Met deze hitte is het geen pretje om een ebike te duwen met een lekke band. Het water sopt ons tussen de billen. In ene komt er een man uit de schaduw en legt uit waar een fietsenmaker zit  nog een keer vragen want we vinden niks. Komt er een andere man die vertelt dat hij gesloten is nog door de feestdagen.  Maar we mogen met hem mee want er is er nog eentje. Hij neemt ons mee naar een soort open plek. Praat even met een man en binnen no time is het klaar. Hij vraagt er 20 dirham voor twee euro. Theo geeft hem 100 we zijn zo blij. We redden het tot de camping 10 kilometers toen was hij weer plat . We hebben plakspul maar de lijm is verdroogd helaas

Morgen trekken we weer verder wie weet wat we dan weer tegen komen.

1. Gee:
    25 april 2023
    Wat een spannende verhalen zus heerlijk ik vandaag naar Egmond fris maar lekker aan het strand
  2. Marjon:
    25 april 2023
    Leuk hoor Marjolein, 8 jaar geleden hebben wij ook door Marokko gereisd, "oh,ja" , denk ik steeds herkenbaar 😊goeie reis verder!
  3. Wilma Velzen:
    26 april 2023
    Heerlijk om zo met jullie 'mee te reizen' en tal van herinneringen van mijn rondreis door Marokko 20 jaar geleden, wordt weer nieuw leven ingeblazen.
    Hoe gaat het met jouw knie Marjolein?
  4. Marjolein:
    26 april 2023
    Knie is heel blauw maar geen last van