28 tm 30 april

30 april 2023 - Sidi Wassay, Marokko

We verlaten het saffraan stadje. Hier wordt het dure saffraan gekweekt. Dit is de plek waar het meeste saffraan ter wereld vandaan komt. Tijdens de oogst schijnt het echt heel erg druk te zijn.

Vanaf de camping gaan we linksaf als ik na 50 kilometer zeg dat we allang op een andere weg hadden moeten zijn, blijkt dat we de verkeerde kant op rijden. Dus waar het kan draaien we weer om richting Tariudant . Wel zien we nu diverse nomaden met ezels en geiten verder trekken. De huisraad boven op de ezels en daar weer boven een baby die lekker ligt te wiebelen op zijn rug .

Even voor Taroudant ligt de camping. Le grand camping de Taroudant. Er hoort ook een bezinestation bij en een restaurant, vreemde combinatie. Wel een erg fijne plek naast de douche met veel schaduw. En wat een mooi en schoon sanitair met een echte warme douche.

Naar het centrum is ongeveer 6 kilometer maar ja nog steeds een lekke band. Gaan we gewoon met de bus maar waar is de halte? We vragen het even bij de pomp. Er is geen halte gewoon hand opsteken. En inderdaad dat werkt. Voor nog geen 30 cent staan we even later in de stad. Een prachtige stadsmuur maar verder uitgestorven. Oeps het is ook vrijdag de rustdag voor de bevolking. Dus hup weer terug met de bus waar je ook kan uitstappen wanneer je wilt.

Inmiddels staan er Nederlanders achter ons. De eerste die we op een camping tegen komen. Jong stel met 2 kids van 1 en 3 jaar. Zij reizen 2 jaar met hun camper. Ze hebben plakspul en Theo plakt de band. Helaas het gat is te groot dat wordt een nieuwe binnenband.

Avonds komen de buren gezellig bij ons zitten en borrelen we met hen, sangria gemaakt van de Marokkaanse wijjn zo was hij nog een beetje te drinken. Was heel gezellig en ook koelt het heerlijk af.

Zaterdag 29 april

Kleine rit vandaag naar de kust. In  Sidi ouassey op camping siddy wassay beach strijken we neer. Praktisch op het strand en met ook nog een zwembad gevuld ....met water!! 3 x raden wat wij gaan doen . In het zwembad gaan de vrouwen hier gewoon in vol ornaat het zwembad in . Een enkele met speciale badkleding maar de meeste met hun jurken.

In elk stadje hebben we een ander schatje ❤️ zoveel zwerfkatten super lief. Maar pech met ons we eten geen vlees of vis en de rest lusten ze niet. We staan met 2 mensen op de camping zo stil.

Zondag 30april

Vanochtend twee zaken met wasgoed afgegeven bij de receptie. Zij wassen het voor je en wij halen het nat weer op . Ondertussen maken wij een mooie strandwandeling. Onderweg nog even met een visser staan praten. Hij woont in dit dorp. Hij verkocht altijd kaas aan de camping gasten. Maar ja die was 3 jaar dicht door corona. Nu verkoopt hij de kaas aan de supermarkt.

Gevangen had hij nog niets. We nemen afscheid en worden al gauw terug geroepen. Zijn vriend heeft wel wat gevangen en dat moeten we toch even zien. Het waren 5 vissen die ze aan ons willen geven. Nee want we zijn vegetarisch.

Terug op de camping voor de was. Een dame neemt ons mee naar 2 machines maar cest une probleme . Een was hangt al maar de tweede daarvan krijgt ze de machine niet open . Normaal lukt dat met een haak maar niet. Theo probeert het ook maar nee hoor  . Ze geeft aan dat Achmed het wel kan . Wij weer terug naar beneden de camper. Onderweg hebben we de grootste (onderbroeken) lol. Want die zitten er nu allemaal in evenals de handdoeken en beddengoed. Na een paar uur nog maar eens kijken. De camping eigenaar verteld dat ze de machine maar weer opnieuw hebben aangezet ( dat worden extra schone onderbroeken). Het water was er namelijk even af geweest. Hij bood aan om het zo wel even te komen brengen bij de camper. Ook zei hij dat we zo goed Frans spreken 🤭 hoe leuk is dat .

In de avond nog wat gegeten in het restaurant heerlijk 2 gangen en verse jus orange voor 9 euro p.p.

Toch gaan we morgen verder langs de kust . We moeten wel geen boodschappen meer in huis. Temperatuur is heerlijk zo rond de 25 graden.

1. Henny:
    30 april 2023
    Klinkt als een Super vakantie reis. Toi toi toi 🔆🔆🔆
  2. Jan en marlies:
    2 mei 2023
    Wat ziet het er heerlijk uit: mooie plaatjes en verhalen ik zie het voor mij. Hopelijk is het met de was nog goed gekomen😉
  3. Carla:
    3 mei 2023
    Lekker warm daar in Marokko en mooie verhalen .
    Nu verder langs de kust en geniet van elk moment 😃